>  Destinatii   >  Africa   >  O saptamana cu copiii pe insula Sal, Capul Verde

Arhipelagurile din Atlanticul de Nord ne atrag fara doar si poate. Iubim Insulele Azore (pana acum Sao Miguel, Faial, Pico, Terceira, Sao Jorge, Graciosa), am explorat cu drag friguroasele Feroe, si prin Canare am topait bucurosi de peisaje frumoase pe 5 din 8 insule (Tenerife, Lanzarote, La Palma, Gran Canaria, Fuerteventura). Si de mult, un alt arhipelag, mai jos, in coasta Africii de vest, ne facea cu ochiul: insulele din Cap Verde. Iar cand am auzit de primul charter (multumim pandemie) organizat cu zbor direct din Romania pe insula Sal, nu am ezitat sa ne imbarcam impreuna cu copiii.

Cat a durat si cum a fost primul zbor direct (charter) din Romania inspre insula Sal din Capul Verde

Am zburat cu avionul Braila din flota Tarom, un Boeing un pic mai mic (21 de randuri), dar care a facut fata cu brio si fara nicio zdruncinatura zborului destul de lung pana in Capul Verde. La dus a durat peste 9 ore, cu escala de realimentare in Maroc, dar am avut vant potrivnic, din fata, si viteza de croaziera a fost destul de mica. La intors insa vantul ne-a ajutat, si in putin peste 6 ore, fara escala tehnica, am ajuns inapoi acasa in Bucuresti.

Tarom s-a dovedit la inaltime pentru zboruri de lunga durata, desi nu beneficiaza de avioane de dimensiuni mari, echipate cu ecrane. Am avut sistemul airfi la dispozitie (au cateva filme, dar si desene, accesibile de pe telefoanele proprii), si am primit suficienta mancare si bautura, dar si paturi si perne, as ca am fost cat se poate de confortabili.

Cateva impresii generale despre insula Sal, si cum perceptia initiala poate fi gresita

La aterizare ti se pare doar o bucata de pamant vulcanic in mijlocul oceanului. Unde vezi cu ochii este maro-rosiatic, si cateva case colorate in capitala foarte mica, si hoteluri in principalul hub turistic Santa Maria. De abia dupa o prima explorare insa incepi sa ii apreciezi fineturile: culorile vii din satele pescaresti ale insulei, nenumaratii vulcani pe care poti sa te urci sau in care te poti chiar balaci, tarmul accidentat ce creaza piscine naturale in lava intarita, muzica omniprezenta a Cesariei Evora, gratarul de ton proaspat pescuit, specialitatea locului, rechinii ce vin langa mal si iti inoata printre picioare, graffiti-urile de peste tot.

Hotelurile sunt ingramadite in zona Santa Maria, si sunt pentru toate gusturile, de la mari all inclusive la boutique hotel, trecind pe la hoteluri cu lux discret sau apartamente si casute in rezidente, de inchiriat. Citeste aici mai in detaliu unde ne-am cazat si ce hoteluri am testat pe insula Sal.

>> Vezi ce hoteluri sunt pe insula Sal (si rezerva)
>> Citeste ce hoteluri am testat noi pe insula Sal

Deci, ce poti face, cu copiii sau fara, pe insula Sal…

Mergi la plaja, doar esti in mijlocul oceanului!

Mare parte dintre turistii veniti pe Sal au ca prim obiectiv statul la plaja! Si adevarul ca, cel putin in partea sudica, plajele sunt perfecte pentru bronzat. Nisip auriu, valuri turcoaz, cat vezi cu ochii.

Ponta Preta, nisip auriu si valuri turcoaz

Ponta Preta este o fasie lunga de nisip, cu multe hoteluri de dimensiuni mari in jurul ei, marginita de dune acoperite de praf vulcanic. Am stat pe ea o parte din sejurul nostru, si a fost minunat.

Kite Beach, cea mai colorata plaja de pe insula Sal

Cea mai colorata plaja de pe insula Sal este insa Kite Beach. Nu este o plaja de inotat, ci o plaja pentru practicarea kitesurf-ului, si inca nu pentru incepatori, desi aici este deschisa o scoala de surf a campionului mondial Mitu Monteiro. Daca nu esti expert in kite poti merge doar ca noi, pentru un pranz la terasa scolii de surf, si o plimbare admirind zmeele colorate. Ba chiar aveau si un mic loc de joaca!

Pe drumul spre Kite Beach poti opri si la actuala extractie de sare, chiar la periferia Santa Maria intinzindu-se salinele din care locuitorii insulelor Capului Verde isi procura sarea, exploatarea ne mai exportind in acest moment sare si catre alte taramuri indepartate.

Santa Maria, si mica plaja de langa pontonul pescarilor

Daca vii dimineata sau dupa amiaza in Santa Maria ai ocazia sa vezi pescarii descarcind ce au pescuit. Iar pontonul de lemn este unul din cele mai pline de viata locuri de pe insula. Duminica, copiii localnici sar direct in apele oceanului, in stil acrobatic, iar in restul timpului te poti relaxa pe plaja si terasele din jur, ba chiar si cumpara suvenire de la zecile de magazine din jur.

Rifes da Parda, teritoriul rechinilor

Nu e tocmai plaja, ci aici vii, echipat cu pantofi de apa, pentru a merge cateva zeci or sute de metri pe pietre si lava taioasa, prin apa pana la glezne, pentru a putea vedea, de aproape, rechini. Pe cei mari ii vezi mai de departe, adica de la cativa metri, admirindu-le aripioara caracteristica, iar baby sharks iti vor inota fix printre picioare. Noi, cu drona, am numarat in total 8 rechini de dimensiuni considerabile. O experienta ce ar merita mentionata in galeria noastra de intalniri salbatice din lumea intreaga.

Nu departe de Rifes da Parda si intalnirea cu rechinii, poti admira o veche epava, ce ne-a amintit de coasta Skeleton a Namibiei.

Exploreaza formatiunile vulcanice de pe insula Sal

Sal este o insula de origine vulcanica, fara a avea varfuri prea inalte, cu formatiuni si cratere care impun respect! La intalnirea cu oceanul si nisipul lava a creat nenumarate piscine naturale, sau alte forme de relief stranii.

Pedra do Lume, unul din cele mai neobisnuite cratere din lume, si atractia principala pe insula Sal

Insula Sal si-a capatat numele de la rezervele importante de sare gasite aici in doua locuri: in mijlocul vulcanului Pedra do Lume, si in actualul hub turistic Santa Maria. In trecut, Sal era un furnizor important de sare, trimitind-o tocmai pana in Americi, in Brazilia. Actualmente produce doar pentru uz intern, iar bazinele cu apa sarata din interiorul vulcanului au devenit o senzationala atractie turistica. Lasind la o parte peisajul fantastic, al salinei in diferite nuante de roz, in mijloc de crater, pazita de un alt varf vulcanic, Morro Sal, intr-o laterala, si cu oceanul in sparte, aici vei avea parte de una din cele mai neobisnuite sesiune de balaceala posibila, plutind in apa extrem de sarata din bazine.

Alaturi, in peisajul vulcanic, opreste-te si la mica bisericuta, atat de colorata intre vulcanii cei arizi, dar si in portul Pedra do Lume, cea mai veche asezare de pe insula, pentru a admira barcutele colorate ale pescarilor.

Noi am urcat apoi si pana la far, pe o culme deasupra portului, pentru a vedea pana hat in departare, coasta insulei.

Monte Grande, coasta de nord a insulei si mirajele

Cel mai inalt varf al insulei este la doar 406m inaltime, Monte Grande. Pentru a il urca trebuie sa alegi o zi mai racoroasa (ceea ce noi nu am prins – Sal are 350 de zile insorite pe an totusi!), dar am mers, off road, cu masina, pana la poalele lui, pentru a il admira. Apoi ne-am plimbat pe coasta de nord a insulei, formata fragmentat din curgeri de lava in ocean, si marcata de un far, Farol de Fiura. In drum spre ea am trecut printr-un peisaj complet plat, ce iti provoaca miraje sub soarele puternic al Africii.

Buracona, piscina naturala si ochiul albastru al insulei

Un alt loc faimos de pe insula Sal este Buracona. O serie de pesteri semi descoperite au creat piscine naturale. In cea supranumita „blue eye” vei vedea, in jurul orei 12, un fenomen vizual deosebit, un ochi albastru profund formandu-se in apa.

Alaturi, o piscina naturala, in culori ce alterneaza intre verde intens si turcoaz, dupa cum bate soarele, te asteapta sa te balacesti.

Peisajul este intregit de Monte Leste, al treilea varf ca inaltime din Sal, ce domina tarmul in aceasta parte a insulei.

Serra Negra, si poate cea mai frumoasa plaja de pe Sal

Formatiunea muntoasa Serra Negra are doar aproape o suta de metri inaltime, dar iti ofera in schimb privelisti ametitoare din varf, dar si de pe plaja extrem de scenica, ce in lunile de vara are accesul restrictionat pentru ca gazduieste mii de testoase.

Noi am ajuns la inceput de mai, deci inaintea testoaselor, si ne-am plimbat agale pe plaja cu nisip fin, admirind „suvoaiele” de lava prelinse in ocean. Din loc in loc se vedeau vechi cuiburi de oua de testoase, cu carapace crapate, din care iesisera micile broscute inspre ocean.

Apoi am descoperit traseul ce urca in varful Serra Negra, iar peisajele sunt cu adevarat deosebite pe traseul care dureaza in jur de 15-20 de minute pana sus. In varf, o alta surpriza: o tiroliana ce te poate duce, rapid si cu adrenalina, inapoi pe plaja.

Monte Leao, silueta de leu ce se zareste inca din avion

Formatiunea muntoasa emblematica pentru Sal este insa Monte Leao, un leu de lava ce priveste relaxat valurile. La poalele lui am gasit poate cel mai frumos coltisor al insulei, o plaja „popcorn” cu „floricele” de piatra alba, urmata de o plaja rozalie, cu piscine naturale formate la reflux, o minune de loc de care ne-am bucurat singuri.

O perspectiva superba cu Monte Leao poti avea din mica asezare Murdeira, o colectie de locuinte de vacanta cochete in jurul unui mic golf, de unde leul vulcanic se vede in toate splendoarea sa, mai ales dimineata.

Viziteaza capitala Espargos, si satul de pescari Palmeira

Capitala Espargos este o increngatura de stradute cu case colorate, in jurul unui punct de belvedere pe care merita sa urci: Monte Cural (se poate urca chiar cu masina!). Noi am admirat atat de sus orasul (cat si aeroportul, si mare parte din insula), dar ne-am si plimbat prin centrul animat, pe langa biserica impunatoare Paróquia Santo António, terminind cu o cafea la cafeneaua cea mai cunoscuta, Bom Dia.

Practic in periferia capitalei, dar teoretic sat independent, nu ratati o vizita in satul pescaresc Palmeira, principalul port comercial al insulei, de unde si pleaca feriboate catre alte insule din arhipelag. Casute colorate urmeaza linia marii, un chiosc te asteapta cu cafea produsa in insula Fogo, pescarii isi descarca din barci colorate captura, iar restaurantul Esplanada Rotterdam iti propune preparate din ton proaspat! Peste tot, vanzatori imbracati in colorate haine africane vor sa te tenteze la cumparaturi de suveniruri! Musai si o plimbare pentru a admira graffiti-urile e impodobesc multe dintre casele din port, in special cel cu harta insulelor din arhipelag.

Pe drumul de la Espargos inapoi in zona de resorturi si hoteluri vei trece la un moment dat pe langa o bisericuta alb-mov, ce pare cocotata in mijlocul soselei. Este vorba de Nossa Senhora de Fatima, si merita un scurt popas pentru a o admira.

Unde te poti caza pe insula Sal (click aici)

Unde am mancat bine pe insula Sal?

Hotelul Riu Palace Santa Maria, unde ne-am cazat cea mai mare parte a timpului petrecuta pe Sal, un hotel all inclusive de dimensiuni generoase, era ocupat intr-o proportie foarte mica, asa ca nu avea deschis decat restaurantul principal, in sistem bufet. Desi mancarea era buna, si serveau in fiecare zi chiar si feluri traditionale din insulele Capului Verde, tot am simtit nevoia sa iesim si sa testam gastronomia locala. Marea majoritate a pranzurilor le-am mancat pe coclauri, dar si seara am „evadat” de cateva ori sistemului all inclusive, si iata ce restaurante am descoperit pe insula Sal!

Esplanada Rotterdam, peste proaspat in portul Palmeira

O mica terasa acoperita, la doi pasi de locul unde pescarii isi vand pestele proaspat, Esplanada Rotterdam a fost primul restaurant testat de noi, cu ton proaspat la gratar si sos picant creol.

Restaurante Marea, fine dining italian

Cand italieni se stabilesc in Capul Verde, ce afacere ar putea sa inceapa, daca nu un restaurant. Si nu orice fel de restaurant! Situat intr-o zona neturistica din Santa Maria, inghesuit printre blocuri, o terasa inflorita te asteapta cu un regal culinar italian, De neratat intr-o excursie pe Sal, o adevara experienta!

Bounty Beach, direct pe plaja

Apartine de hotelul Hilton Sal Cape Verde, dar e accesibil si pentru clientii din exterior, si are un meniu cu influente sud americane si cocktailuri colorate.

Restaurant Ponta Preta, printre dune de nisip

Printre dunele de nisip de la Ponta Preta gasesti un restaurant cu peste proaspat si privelisti catre mare. Are o terasa generoasa, si deobicei cred ca asteapta multi turisti (este si o plaja privata organizata langa, acum inchisa), dar noi l-am avut mare parte din masa doar pentru noi.

Mitu Djo Bar, admirind zmee colorate

Am povestit deja mai sus despre cea mai colorata plaja din Sal, Kite Beach, si de scoala de kitesurf de pe ea. Iar restaurantul atasat este un loc simpatic de luat pranzul. Au avut si paste si pizza pentru copii, dar si prosecco pentru mami, si o atmosfera relaxata si placuta.

Area Docas, in cea mai veche zona de pe insula

La poalele craterului ce adaposteste piscine saline, Pedra do Lume, este micul sat pescaresc, primul port de pe insula. Iar in centrul sau, restaurantul Area Docas, pe o mica plaja amenajata cu teren de volei. Este tot un restaurant de dimensiuni generoase, obisnuit probabil cu grupuri mari de turisti, dar asa cum la plutit in apa sarata am fost absolut singuri, asa am fost si la restaurant.

Farolin, restaurant cu muzica live, in cadrul hotelului Odjo d’Agua, deasupra valurilor

Ultima seara a avut o ambianta aparte, cu muzica live, la Farolin, un restaurant cu mese deasupra apei, cu specific local (am mancat, pe langa gratarul de ton aproape standard pe insula Sal, carnati facuti in Praia, deliciosi). Alaturi, tot in hotel, este si barul DAMFJORD, pentru dupa amiezi pe malul oceanului, cu cocktailuri colorate.

Cum este sa conduci pe insula Sal, Cap Verde?

Nici nu s-a pus problema sa nu inchiriem masina. Fara masina esti supus tururilor organizate de agentii, si acest lucru cu siguranta nu ni-l doream. Drumurile pe Sal, cel putin in momentul pandemic in care am vizitat noi, sunt aproape pustii. Insa nu iti inchiria o masina mica, iti va trebui, daca vrei ca noi sa ii explorezi fiecare coltisor vulcanic, o masina 4×4.

Drum astfaltat vei gasi din capitala si pana in zona turistica, pana in Santa Maria, trecind, convenabil, si prin dreptul aeroportului. In rest drumurile sunt de pamant, de sare, de roca vulcanica, in sus si in jos peste bolovani. Noi am inchiriat un mic Suzuki Jimny care si-a facut treaba cu brio, si ne-a dus in cele mai off the beaten path bucati de insula.

Am putut inchiria cu permisul de acasa, si reprezentantul firmei (locale) ne-a asteptat la aeroport. Trebuie lasata o garantie, cash, pe care o vei primi inapoi la predarea masinii.

>> Vezi ce hoteluri sunt pe insula Sal (si rezerva)

Cam acestea au fost aventurile noastre timp de o saptamana pe insula Sal din Capul Verde. In pandemie nu este foarte usor sa ajungi pe alte insule (zborurile interne aproape nu exista, feriboturile sunt rare, fiecare dintre insule cere teste covid), asa ca ne dorim tare sa revenim, pentru a vizita si insulele mai verzi ale arhipelagului, precum Fogo, Sao Antoa or Praia, capitala.