>  Calatorii cu copii   >  Cu copiii in Sao Miguel, o saptamana pe o insula din arhipelagul Azore

S-a incheiat 2017, si posibil cea mai frumoasa destinatie de anul acesta a fost Sao Miguel, insula cea mai mare (si capitala) arhipelagului Azore, regiune autonoma a Portugaliei.

Am fost in Insulele Azore intr-o vacanta prelungita de 1 iunie, cu copiii, si am prins o vreme perfecta de explorat intreaga insula.

Ne-am impartit cele 6 zile in Azore pe Sao Miguel in 3 directii, dar am pastrat o singura insula (nu ca ni s-ar fi parut singura interesanta, din cele 9 cate are arhipelagul, ci din contra, pentru ca ni s-a parut cu prea multe lucruri de neretat, asa ca nu am avut cum sa inghesuim inca una in putinul timp avut la dispozitie).

Deja ma chinui cum sa planuiesc o noua vizita in Insulele Azore in 2018, pe alte insule insa de data aceasta…

Am stat in total pe insula Sao Miguel 2 zile pe coasta, 2 zile in Furnas, un orasel in mijloc de vulcan, si 2 zile in capitala Ponta Delgada. Cu greu m-as putea decide unde si ce a fost mai frumos!

Pe malul marii in Sao Miguel, Azore

Am sosit seara tarziu in Azore, dupa un zbor catre Sao Miguel cu intarziere de vreo 2 ore, asa ca la inceput nu am vazut nimic pe drumul inspre hotel. Totul parea intunecat si nu a fost ceva sa ne impresioneze. Insa insula mirosea intr-un fel aparte, o combinatie de apa de mare sarata cu cele mai dulci flori, unul din cele mai frumoase mirosuri naturale pe care l-am intalnit in calatorii. Prima cazare a fost pe malul marii, un hotel cu un view senzational la malul stancos, o mica plaja pietroasa si marea care in prima zi ne-a intampinat cu ploaie si nori, si o culoare furioasa. De altfel prima zi a fost singura ploioasa din toate cele 6 petrecute pe insula (vorbim de o insula in mijlocul oceanului Atlantic, se mai intampla si zile ploioase chiar si vara, si de altfel Azores nu sunt insule pentru plaja, ci pentru plimbari si explorari).

Ce poti face intr-o vacanta pe Sao Miguel, Azore?

Sa admiri panorame superbe

Portughezii au o placere pentru miradouro (prima data am intalnit acest cuvant in Madeira), adica locuri din care ai o priveliste spectaculoasa. Si le aranjeaza cu arhitectura deosebita, parculete, bancute, foisoare, cat sa iti fie mai mare dragul sa stai sa admiri peisajul. Iar in Azores efectiv s-au intrecut cu gluma, la fiecare cativa kilometri aveam de tras pe dreapta pana la un miradouro, de fiecare data spectaculos, si de fiecare data diferit de cele precedente. Cateva doar din miradourile vizitate de noi:

Sa „vizitezi” vulcanii de pe Sao Miguel, Azore

Arhipelagul Azore este unul de natura vulcanica, si pe Sao Miguel vulcanii s-au intrecut in a crea cele mai superbe peisaje. Calderele ramase, ocupate de unul sau mai multe lacuri, sunt printre obiectivele turistice de top aici, si nu trebuie cu siguranta ratate.

Vista do Rei e probabil imaginea cea mai asociata cu Insulele Azores, si e cu adevarat un loc magic, de unde vezi doua lacuri, de culori diferite, unul verde si unul bleu, despartite de un drum ingust. Privelistea cea mai cea este de la un miradouro sus pe munte, unde troneaza un usor-spooky hotel parasit (in care toata lumea urca pentru a putea fotografia caldera vulcanului chiar si de mai sus).

Te poti plimba si pe malul celor doua lacuri despartite doar de o dunga de pamant, sau chiar cu diferite ambarcatiuni direct pe apa. Lucas si tati s-au plimbat pe lacul cel mare cu caiacul, iar mami si Ema au asteptat la un picnic pe iarba de pe mal.

In apropiere la cativa kilometri, la capatul unei carari de pamant, ai o alta priveliste spectaculoasa, cu nu mai putin de patru lacuri vulcanice (Boca da Inferno, pe numele sau este acest miradouro).

Lagoa do Fogo este un alt lac intr-o caldera de vulcan, vulcan care se spune ca a erupt ultima data fix in mijlocul apei. Urmind drumul care te duce la miradouro-ul lacului, vei avea de-o parte craterul si de cealalta parte, undeva jos, marea, pentru un plus de adrenalina vizuala.

Dar orasul cel mai „vulcanic” de pe insula este Furnas, situat fix in crater. Aici te poti balaci in piscine termale fara numar, poti vedea fumaroles, mini cratere care fumega, te poti plimba pe langa lac sau face drumetii prin padurile luxuriante crescute in solul vulcanic, si, musai, poti manca cozido, fel de mancare traditional gatit in oale ingropate in pamantul incins din crater

Sa te balacesti in ape termale

Suntem o familie acvatica, si ne place sa ne balacim pe unde gasim apa buna de inot. Asa ca asteptam excursia in Azores si pentru ca, insula vulcanica fiind, exista numeroase izvoare termale (si piscine atasate) in care de abia asteptam sa intram. Si asteptarile nu ne-au fost inselate, Sao Miguel a fost una din cele mai „acvatice” destinatii ale noastre din acest an, cu piscine extrem de variate si originale, cum nu am mai vazut nicaieri.

Prima piscina naturala la care am ajuns era in padure, pur si simplu: Caldeira Velha. Intai ajungeai la o cascada termala (dar nu foarte) care se varsa intr-un mic bazin cu apa calda (dar nu foarte), in care deci nu am petrecut foarte mult timp. Insa alaturi, un alt izvor captat, crea un bazin superb, cu o apa calda, aproape fierbinte, perfecta pentru gusturile noastre.

Al doilea hotel la care ne-am cazat era in Furnas, orasul in vulcan, in mijlocul unui parc botanic absolut superb, Terra Nostra pe numele sau. Si in mijlocul parcului, te astepta, intr-o culoare maronie (de la fierul din apa) un lac cu apa calda-calda, in cea mai frumoasa ambianta naturala, replica Azores pentru Blue Lagoon din Islanda.

O a treia piscina termala total neobisnuita, Poca da Dona Beija, a fost tot in Furnas. Si era in fapt o strada, de-a lungul unui rau termal, in trepte, de-a lungul careia erau organizate diferite piscine, de diferite adancimi si temperaturi ale apei. Bineinteles, le-am incercat pe toate, de la un capat la celalalt al complexului, spre marea fericire a copiilor, care intre doua balaceli numarau piscinele.

Insa cu adevarat cea mai deosebita de pe Sao Miguel si poate din tot Azore a fost piscina termala naturala in ocean, Ponta da Ferraria. Un izvor termal crea, la un mal stancos, o apa calduta si nu mai buna de balacit (in rest oceanul era de neatins la inceputul lui iunie), accesibila pe o scara de metal, si unde trebuia sa te tii agatat de o sfoara pentru a nu te izbi valurile de stanci. Alaturi, o terma cu acte in regula, Termas da Ferraria, capta apa de la acelasi izvor, in 2 piscine design, intr-o culoare insa nu foarte populara printre piscine: galben intens, care insa mergea de minune cu peisajul vulcanic, arid si gri, din jur.

Desi piscinele acestea naturale au fost cu adevarat fabuloase, nu am ezitat si sa ne balacim indelung si in piscinele hotelurilor la care am innoptat. Prima piscina a fost la hotelul Pedras del Mar, pe malul marii, si pe geamurile mari vedeam valurile si stancile. Exista si o piscina afara, chiar pe stanci, insa vremea nu era cea mai ideala pentru ea.

Al doilea hotel la care am stat, Terra Nostra, fix in parcul cu acelasi nume, beneficia de acces la lacul maroniu termal 24h din 24, insa avea si o piscina indoor, pe care nu am rezistat sa nu o testam, desi tocmai statusem cateva ore afara in apa.

Ultimul hotel la care am stat a fost in capitala, in Ponta Delgada, Azor Hotel, membru al retelei Design Hotels, si piscina era conform standardelor. La ultimul etaj, neagra, iti oferea privelisti asupra orasului, oceanului si portului. Insa apa era cam rece, asa ca nu am zabovit prea mult aici, si nici nu am vizitat-o de mai multe ori.

Vara sunt organizate, din loc in loc, intre stanci, piscine naturale la marginea oceanului. Insa sezonul de vara nu incepuse inca la inceput de iunie (se pare ca incepe undeva la jumatatea lunii) asa ca nu le-am putut vizita si pe acestea. In poza de mai jos, piscina de pe malul oceanului de langa farul din Lagoa.

Sa te plimbi pe malul marii

Desi probabil vulcanii sunt principalele atractii in Azores, iar insulele nu sunt fix destinatii de plaja, sunt totusi insule, asa ca plimbarile in diferite locatii pe malul oceanului nu au cum sa lipseasca. Unul din locurile superbe pe malul apei descoperite de noi a fost mica plaja (cu un drum foarte abrupt pana la ea) de sub farul orasului Nordeste.

O plaja superba unde am luat un pranz cu view la valuri a fost in Porto Formoso, Praia dos Moinhos.

In satul pescaresc Povoacao am oprit pentru o plimbare pe faleza.

Sa mergi printre tufisuri de ceai, in singurele plantatii de ceai din Europa

Singurele plantatii de ceai din Europa (doua la numar – Gorreana si Porto Formoso) se gasesc in Sao Miguel, clima fiind prielnica acestor plantute. Si sunt cu adevarat o priveliste superba, un verde crud in contrast cu marea cea bleu. Iar mirosul, cat te plimbi printre tufe de ceai, este cu adevarat special.

Sa faci hike prin paduri luxuriante, pana la cascade superbe

Am facut mai multe hike-uri in Sao Miguel, insa cel mai interesant a fost in prima zi, cand insula ne-a primit cu ploaie. Asa ca, pe ploaie, prin un soi de jungla, am mers in balans pe o teava gigantica de apa, din loc in loc cu balustrade amenajate, pana la una din cele mai frumoase si salbatice cascade posibile.

Un alt hike, din zilele urmatoare, a fost tot pana la o cascada, deasemenea de o salbaticie exotica, in Furnas, printre flori, prin paduri, liane, si copaci gigantici. Probabil deoarece pe drum treceai pe langa o sumedenie de trandafiri salbatici, cascada purta numele de Salto do Rosal.

O sumedenie de cascade se gasesc si in Parque Natural da Ribeira dos Caldeiroes, langa Nordeste, in nordul insulei Sao Miguel, o plimbare superba pe langa vechi mori de apa si plante luxuriante.

Sa vizitezi muzee micute si simpatice

Azores nu este o destinatie pentru muzee in mod special, dar pe Sao Miguel gasesti cateva bijuterii micute, numai bune de vizitat intr-o pauza de explorari pe coclauri, sau daca prinzi o zi cu ploaie. Prin toate oraselele gaseai cate ceva interesant de vizitat, dar noi am ajuns doar in doua astfel de muzee micute.
In prima noastra zi pe insula am avut parte de ploaie, si am mers la Arquipelago – Centro De Artes Contemporaneas, un muzeu micut dedicat artei moderne (incerc peste tot sa vizitez muzee de arta moderna, sunt preferatele mele).

In Furnas, pe malul lacului, gasesti un mic muzeu dedicat faunei si florei din lacurile vulcanice. Foarte interesant si educativ pentru copii.

Sa te plimbi prin sarmantele orasele ale insulei Sao Miguel, Azore

Casa cu fundul in sus a fost punctul de plecare pentru o plimbare prin orasul Furnas.

De abia in ultima seara ne-am plimbat putin prin Ponta Delgada, pe langa fort, pe faleza si prin centrul pietonal. Daca mai ajungem vreodata pe Sao Miguel (eu asa sper) e cazul sa exploram mai in amanunt.

Unde ne-am cazat pe Sao Miguel, Azore?

Am stat 6 nopti pe Azores, pe care le-am impartit intre 3 cazari fabuloase. Am inceput undeva pe la jumatatea insulei (Sao Miguel este lunga si stramta), pe coasta, la hotelul Pedras do Mar, care ne-a fermecat cu privelistile cu oceanul, cu piscina sa incalzite, si cu plimbarile care le poti face din curtea sa pana la plaje stancoase si fermecatoare.

In orasul din vulcan Furnas am stat la Terra Nostra Hotel, hotelul din mijlocul celui mai superb parc posibil, cu mii de flori mirositoare, si cu piscine termale fantastice.

Ultimele 2 nopti le-am petrecut in capitala, in Ponta Delgada, cel mai mare oras din Azores, la un Design Hotel extraordinar, chiar pe malul apei, in port: Azor Hotel.

Nu stiu cat am convins de frumusetea Sao Miguel. Noua insa ni s-a parut cea mai frumoasa destinatie de anul acesta, iar Lucas tine minte cu drag toate piscinele in care ne-am balacit. Deja am inceput sa ma joc cu date, zboruri, si posibilitati pentru a reveni si in 2018 in arhipelagul Azores, sa vizitam si alte insule, Pico, Flores, Faial sau Terceira, nu am preferinte pentru ca sunt convinsa ca fiecare este absolut fabuloasa.