>  Calatorii cu copii   >  Weekend transilvanean la Domeniile Mar’tinutzi, cu castele, castre, biserici, râpe si cetati

Un nou weekend de primavara cere o noua excursie cu copiii prin Transilvania.

De data aceasta un pic mai departe de Bucuresti, in judetul Alba, intr-o locatie de care am aflat recent si care s-a dovedit fabuloasa: Domeniile Mar’tinutzi.

Weekend cu copiii intre castele in Transilvania

Pana la Domeniile Mar’tinutzi faci aproximativ 5h din Bucuresti (multumita evident lipsei de autostrazi si a traficului ingreunat de camioane si serpentine intre Valcea si Sibiu). Dar, dupa cum iti voi arata si mai jos, cateva pauze interesante pot face cele 5h sa treaca mai usor. Iar odata ajunsi la domeniul verde si inconjurat de castele de la Vantu de Jos, nu vei regreta.

3 hectare verzi adapostesc atat Castelul Redey, construit în jurul anilor 1860 și restaurat în 2011, si actualmente centru de evenimente, cat si Hotel Cardinal si Restaurantul Teresa. Camerele sunt confortabile si frumos decorate, SPA-ul cu piscina cu apa calda a fost pe placul copiilor, iar mancarea in restaurant delicioasa. Insa cel mai mult ne-a placut curtea intinsa, dotata cu alei largi si locuri de joaca, unde am petrecut doua dimineti insorite de weekend perfecte.

Ce poti face cu copiii in jurul Domeniilor Mar’tinutzi?

1. Fa o plimbare prin sat

Imediat ce iesi de pe domeniu, ajungi la Biserica invecinata, monument istoric din secolul XIII, o constructie grandioasa si innegrita de trecerea timpului, in stare de ruina (care insa nu ii strica din maiestate), pe care de altfel o poti admira si de la terasa restaurantului Teresa. 5 minute mai incolo ajungi pe malul raului Mures, de unde poti admira dealurile transilvanene din jur. Turul il poti incheia la ruinele castelului Martinuzzi, construit in anii 1500, din care a mai ramas in picioare doar un zid si o intrare, dar de numele caruia sunt legate legende sangeroase (asasinarea lui Martinuzzi, dar si otravirea lui Aron Voda si a intregii sale familii, intemnitati aici).

2. Da o fuga cu copiii pana in orasul Sebes, un simpatic orasel din Transilvania

Cu aer medieval, vestigii istorice si casute colorate, Sebes merita un popas, si este la doar 10 minute de Domeniile Mar’tinutzi. Noi am facut o scurta plimbare la Turnul Semirotund si prin centrul istoric, si am mancat un pranz bun sambata.

3. Viziteaza Biserica fortificata Calnic, pe lista monumentelor UNESCO din Transilvania

Inscrisa in UNESCO din 1999, Biserica fortificata Calnic, cetate taraneasca, este un loc minunat de o vizita de weekend. Dupa ce iesi din tunelul lung si intunecat de acces dincolo de zidurile sale, te intampina o oaza de verde, parca un univers paralel, dintr-o alta epoca. Oricit de multe biserici fortificate transilvanene am vizita, niciodata nu ne plictisim sa vedem altele noi. Fiecare are ceva distinct, diferit de celelalte, iar cele 7 UNESCO (citeste si despre Biertan, Prejmer, Viscri si Saschiz), si NU doar ele, dar sunt un punct de plecare, merita cu prisosinta.

4. Plimba-te cu copiii pe la fantasticele stanci din Rapa Rosie, o minune a naturii din Transilvania

La cativa kilometri de Sebes este un loc fantastic pentru drumetii usoare, asemuit de multe ori cu Marele Canion: Rapa Rosie, un deal punctat de stanci tuguiate rosiatice. Noi am ajuns inaintea apusului, un moment perfect pentru a le vedea colorate si stralucitoare, si am inceput intai explorarea lor cu o plimbare, printre lanuri, deasupra rapei, de unde ai o vedere panoramica, atat cu stancile, cat si cu orasul Sebes si dealurile dinprejurul sau intr-o parte, si cu crestele inca acoperite ale muntilor in partea cealalta. Drumul de masina este denivelat si pe alocuri off-road, si nerecomandat decat masinilor 4×4 (sau pe jos cativa kilometri, o optiune de altfel buna, pentru ca peisajul este absolut fabulos.

Apoi am revenit sub autostrada, de unde incepe un drum catre partea de jos a Rapei Rosii, un drum deasemenea foarte denivelat, insa mai accesibil mai multor tipuri de masina daca prinzi vreme uscata, deoarece este drept. Poti urma mai multe carari pentru a explora zona, si copiilor le-a placut tare mult sa isi imagineze dragoni printre stanci si lupi in mica padurice de la baza lor.

5. Admira si ia la pas cu copiii Alba Iulia, un stop important in Transilvania

Alba Iulia si cetatea sa sunt unul din cele mai bune exemple de renovari ample la noi in tara, cu turismul in centru. Am mai vizitat Alba Iulia pe timp de iarna, cand Ema avea 3 luni si a stat frumos sa fie purtata in marsupiu, si ne-am bucurat sa o revedem in straie de primavara de data aceasta, mai ales ca Ema practic era la prima vizita.

Unde poti opri cu copiii (si nu numai) pe Valea Oltului sau in zona Sibiu, in drum spre Transilvania

Spuneam la inceputul articolului de drumul destul de lung de 5 ore si moduri de a il face sa treaca mai repede, fara a il lungi insa extrem de mult. Valea Oltului este portiunea de drum care trece cel mai greu, si cumva este si la jumatate, asa ca aici recomand un scurt popas rapid si placut. Am ales de data aceasta sa coboram, peste rau, sa vizita Castrul Roman Arutela, construit în vremea împăratului Hadrian, de un detașament de arcași sirieni (Suri Sagittari), în anul 138. Alte locuri bune de popas rapid, tot prin zona, sunt Manastirea Cozia sau Cascada Lotrisor, vizitate cu o alta ocazie de catre noi.

O alta escala rapida facuta de noi in acest weekend a fost in zona Sibiului, pentru a vizita Cetatea Slimnicului (un detur de vreo 15 km inspre Medias de pe autrostrada), construită în secolul XIV, cunoscuta si sub numele de Stolzenburg, ce domina satul Slimnic din varful unui deal. O alta optiune minunata de oprire este la un pranz si o plimbare prin centrul Sibiului, mereu frumos si dornic de vizitatori.

Cam asa a aratat aceasta incursiune de weekend, cu care am dat startul explorarilor cu copiii prin Transilvania in 2019. Pentru ca daca 2018 a fost un an in care nu am reusit sa ajungem prin aceasta zona atat cat ne-am fi dorit, 2019 se anunta un an bun in aceasta privinta.