>  Calatorii cu copii   >  La bisericile fortificate din Transilvania cu copiii: In vizita la Viscri si Saschiz

E 1 Mai, noi suntem cu copiii pe coclauri transilvaneni, asa ca povestesc de aventuri mai mult (sau mai putin) tot in zona. Viscri si Saschiz le-am vizitat intr-o singura dupa amiaza, sunt aproape una de alta si merg cuplate intr-o excursie prin zona. Noi le-am „combinat” cu plimbari de dimineata in superba zona a satului Racos, dar la fel de bine poti alege alte obiective turistice in jur, precum cetatea Rupea sau chiar Sighisoara.

Viscri cu copiii pe ploaie

Intai am ajuns la Viscri, pe o ploaie ce parea ca va deveni torentiala, dar conditiile meteo nu ne-au oprit insa sa urcam dealul pana la portile bisericii fortificate, si sa o vizitam pe indelete. Urcusul nu e lung, si imediat intri in mica cetate. In interior sunt organizate, ca si in celelalte biserici fortificate vizitate (Prejmer, Harman), mici muzee taranesti in camerele din zidurile de aparare.

Ema a fost incantata de landoul vechi de bebelus expus intr-un cerdac, dar s-a suparat ca nu a avut voie sa ia cu ea papusile in costume populare care salasuiau in micul muzeu. Nu ar fi o idee rea de afaceri sa vinzi astfel de papusi la magazinul de suvenire, noi cu siguranta am fi cumparat vreo doua.

Am vizitat si biserica inauntru (mi s-a parut mai mica decat altele), am dat un ocol prin curte (de asemenea, mai mica si mai putin impresionanta decat cele de la Prejmer sau Biertan) si am coborat pe alee inspre parcare, admirind pe drum privelistea frumoasa cu satul in ceata.

Desi mi s-a parut mult mai mica si mai neintretinuta (era un fel de santier cand am ajuns noi), Viscri are o faima aparte printre bisericile fortificate din Transilvania, posibil datorita implicarii Printului Charles.

Dovada stau zecile de turisti care vizitau biserica impreuna cu noi, off season si pe vreme neprietenoasa, cu ploaie si vant (la Prejmer, pe soare si cald, am fost aproape singuri, similar si la Biertan, unde am prins o superba duminica de primavara. La Harman, tot duminica fiind, si am fost complet singuri, a trebuit sa sunam paznicul sa vina sa ne deschida). As reveni insa in satul Viscri pe o vreme mai insorita, pentru a explora mai pe indelete, eventual la una din pensiunile traditionale de aici.

Saschiz, aproape de Viscri

A urmat Saschiz, dupa un scurt popas de realimentare la restaurantul de la marginea drumului, Hanu Cetatii. La Saschiz aveam 2 obiective, biserica fortificata, cu celebrul turn, care e chiar la drumul national, si vechea cetate taraneasca, cocotata pe deal, la care insa nu am putut ajunge datorita ploii si a noroiului.

Saschiz e renumita pentru turnul crapat, din laterala bisericii, turn care se poate admira pe drumul in si de la Targu Mures (de altfel l-am admirat de multe ori, dar niciodata nu a fost momentul sa oprim).

Are o curte aproape rotunda, cu biserica in centru (pe care am vizitat-o bineinteles – aici am fost singuri iar, am avut impresia ca este inchisa, dar ne-a reperat o doamna pe drum, dandu-si seama ca vrem sa intram, si ne-a deschis portile). Turnul crapat nu se poate vizita, dar doamna de la intrare ne-a spus ca e pe cale sa fie renovat in curand, candva, probabil…

Cu Viscri si Saschiz vizitate cu copiii, alaturindu-se bisericilor Prejmer si Biertan, am vizitat in total 4 din cele 7 inscrise pe lista UNESCO in grupul Bisericilor Fortificate din Transilvania. Mai avem 3 din aceasta lista, toate trei usor de ajuns din zona Medias/Sighisoara, sau poate din Sibiu, vom vedea cum ne vom face drum pe la ele in curand.