Travelista.ro Exit Reader Mode

La ce sa te astepti de la o croaziera in Antarctica?

Pentru multi un pas pe al Saptelea Continent, inghetata Antarctica, este un scop in sine. Dar pana acolo este o adevarata expeditie, care incepe in momentul in care te decizi sa iti cauti modul perfect pentru a ajunge pana in sudul indepartat al planetei noastre si se sfarseste cu admirarea la nesfarsit a pozelor si a amintirilor de nepretuit

In primul rand, cum alegi croaziera pentru a ajunge in Antarctica?

Orice expeditiei spre Antarctica incepe asadar cu un research amanuntit pentru a alege croaziera potrivita pentru tine! Poate te ajuta in aceasta munca si micul meu ghid despre cum sa iti alegi drumul spre Antarctica, sau traseul nostru de o luna din Romania pana pe al saptelea continent si inapoi.

>> Traseul nostru de o luna, din Bucuresti pana in Antarctica si inapoi
>> Mic ghid despre cum sa iti alegi si sa te pregatesti pentru o excursie in Antarctica

>> Ce am facut si vazut 5 zile in Antarctica

Cateva idei principale de retinut sunt: dimensiunea barcii (peste 500 de pasageri doar va trece pe langa marginea Antarcticii fara a opri – nu are voie, iar intre 500 si 200 pasageri la bord locurile de oprit si timpul pe mal sunt limitate), si numarul de zile alocate efectiv debarcarii. Daca o croaziera spre Antarctica e anuntata de 10 zile, de cele mai multe ori trebuie din acestea sa scazi 5 pentru a afla numarul de zile efectiv petrecute printre ghetari si pinguini. 4 sunt necesare pentru Drake Passage, si inca 1 e considerata ziua imbarcarii. Uneori insa mai e o zi, destinatata stopului in Buenos Aires sau Santiago, inspre sud.

Dupa ce ti-ai facut temeinic temele, si ti-ai ales croaziera cea mai potrivita pentru tine, si ai avut grija sa iti pregatesti documentele necesare (de cele mai multe ori vei avea nevoie de asigurare medicala, dar si de un formular de ok din partea unui doctor – ajutorul medical pe al saptelea continent e greu de obtinut), ramane sa te pregatesti pentru aventura vietii. Dar oare la ce sa te astepti pe o croaziera spre Antarctica?

Ce sa pui in bagajul spre Antarctica?

Vei calatori intre noiembrie si martie in Antarctica, adica in vara din emisfera sudica, asa ca sa nu te astepti la temperaturi similare cu cele din nord iarna, desi zapada va fi din belsug. Noi am prins intre 0 si 10 grade celsius ca si temperatura, mai cald in Insulele Falkland, mai vant in South Georgia si chiar placut in majoritatea timpului in Antarctica. Am avut parte de zile insorite cand am urcat pantele inzapezite ale Antarcticii doar in tricou si o vestuta, dar am avut parte si de o Antarctica furioasa, cand a fost nevoie de mai multe straturi pe sub geaca anti vant si anti ploaie furnizata de Hurtigruten.

Si straturi e cuvantul cheie pentru adaptarea la capriciile vremii in Antarctica. Asadar, pentru debarcari am avut 3 tricouri de prim strat, aceleasi 3 bluze pe care le-am rulat, zi de zi, timp de 20 de zile. Apoi am avut un hanorac tehnic, mulat si subtire, si o vesta de polar. In functie de conditiile de afara, alternam intre aceste 3 straturi pe sub geaca rosie anti vant si ploaie oferita de Hurtigruten.

In cateva zile, cele cu furtuna, vant si ninsoare, am avut nevoie pe sub geaca anti vant si de o geaca de puf, pentru caldura extra. De altfel, geaca aceasta era perfecta si pentru iesiri pe punte, pentru a admira peisajul sau viata salbatica.

La capitolul pantaloni, am avut o pereche de pantaloni impermeabili, pe dedesubt cu strat de polar, elastici, pe care i-am purtat in 90% din iesiri. In ziua cand am facut polar plunge am purtat pantalonii foita anti ploaie, cu o pereche de colanti de merinos pe dedesubt. Aceiasi colanti de merinos i-am purtat pe sub salopeta speciala de caiac in zone polare.

Pentru stat pe vas, seara sau dimineata, am folosit 4 perechi de colanti de sport, buni si pentru sala, si 5 tricouri in total, de sala sau normale de bumbac. Am mai avut si 2 rochii la mine, pe care le-am folosit la ocaziile speciale, Craciun si Revelion, petrecute pe vas, dar si in zilele in Madrid si Colombia, pe drumul nostru spre Antarctica. Atmosfera pe un vas spre Antarctica este casual, si lumea se imbraca foarte relaxat la orice ora si orice ocazie. Daca nu am fi avut stopuri la dus si la intors in zone mai calde, urbane, nu as fi avut rochii la mine si nu le-as fi simtit lipsa!

La capitolul incaltaminte, am avut o pereche de ghete de hike. Nu sunt neaparat necesare pentru ca doar in ziua petrecuta in Stanley, capitala Insulelor Falkland, am putut purta altceva decat cizmele de cauciuc oferite de Hurtigruten pentru debarcari unde este viata salbatica. Dar noi aveam in plan si 2 zile de drumetii prin Punta Arenas, la intoarcere, asa ca bocanci solizi de hike erau absolut necesari la noi in bagaj. Am mai avut o pereche de adidasi mici, buni pe avion, si o pereche de balerini simpli, de cauciuc, pentru serile in care am purtat rochie pe vas. I-am purtat si cand mergeam la jacuzzi.

Daca tot zic de jacuzzi, costumul de baie este absolut necesar, daca ai pe vas asemenea facilitati, pentru a iti umple placut timpii morti pe mare, dar si daca vrei sa incerci senzatia extrema a unui polar plunge in oceanul Antarctic. Eu am avut la mine un costum de baie intreg din neopren subtire pentru a ma ajuta la aceasta aventura. Tot pentru polar plunge am avut o pereche de papuci model soseta pentru apa.

In ceea ce priveste accesoriile, am avut doua schimburi de sosete de merinos pentru iesiri, lungi si groase, potrivite pentru cizmele de cauciuc obligatorii. Manusi este bine sa ai cel putin doua perechi, una mai subtire (eu am avut de merinos, fara degete, pentru a le purta si putea butona), si unele mai groase, ca de ski, rezistente la apa. Pe acestea groase le-am purtat mai ales in noaptea de camping pe zapada Antarcticii. Cu caciulile am dat gres: am luat doar una, insa rapid m-am redresat la fata locului cu inca doua cumparate de la magazinul de pe vas. Asa ca am alternat mai multe variante: una tehnica mulata pe cap pentru zilele ploioase, pentru a o putea baga sub gluga gecii, una captusita cu polar, groasa, pentru momentele vantoase sau friguroase, si una subtire, de lana, pentru cand era vant si eram pe punte sau in jacuzzi. Este bine sa ai mai multe variante si in eventualitate in care una dintre caciuli se uda, si trebuie sa iesi rapid la alta excursie. Am completat seria de accesorii cu doua bufuri pentru gat fiecare, tot pentru a avea sa schimbam in caz ca se uda.

Ochelarii de soare sunt indispensabili, si e bine sa fie unii sport, care sa protejeze si de vant. dar si o crema anti soare e buna in bagaj, cat si un balsam pentru buze. Am avut si un rucsac (partial) rezistent la apa, care a prins bine la fiecare iesire pe mal: in el puneam accesorii extra de schimb, precum o caciula in plus sau manusi, dar si vestele de salvare, obligatorii pe zodiace si care ne erau tare incomode pe mal.

In acelasi bagaj de cabina am inghesuit si 3-4 tinute de vara, cu rochite cu bretele si tricouri vaporoase, dar si sandale, pentru zilele de final pe coasta Pacificului sus in Chile.

Ce fel de cabina sa iti rezervi pe vasul de croaziera?

Fiecare vas de croaziera are diferite optiuni de cabine, de la interioare pe puntile de jos ale vasului, deci fara geam exterior, pana la suites mai confortabile, cu balcoane si spatiu de relaxare. In acest caz alegerea este pur si simplu una financiara, o balanta intre confortul dorit si pretul pe care esti dispus sa il platesti, pentru ca tipul de cabina ales nu iti influenteaza in niciun fel itinerariul si experientele pe care le vei avea in Antarctica.

In cazul nostru, pe ultima suta de metri am facut upgrade la un mini suite. Motivele au fost doua: mai mult spatiu intr-o cabina in care aveam sa locuim 20 de zile, dar si cateva beneficii la bord, dintre care unul era foarte important, pentru ca urma sa calatorim timp de o luna pana in Antarctica si inapoi, prin 3-4 feluri de clima diferite, doar cu un bagaj de mana fiecare, in care printre haine pentru clime polare am inghesuit si rochii de vara, pentru temperaturi de 30 de grade plus: spalatorie de haine gratuita. Am avut schimburi pentru fix 3 zile de explorari polare, si am abuzat de acest beneficiu de a ne fi spalate tricourile termice si hanoracele tehnice.

De unde te imbarci pe croaziera spre Antarctica?

Doua porturi din sudul Americii de Sud isi impart sarcina de a prelua turistii inspre Antarctica: Punta Arenas in Chile si Ushuhaia in Argentina. Indiferent de unde vei porni, programul croazierei va fi similar, doar activitatile si vizitele dinainte si dupa croaziera vor diferi.

>> Am povestit deja cum am ajuns din Bucuresti pana in Antarctica si inapoi intr-o luna

Daca te imbarci din Punta Arenas, vei putea ajunge usor in alte zone din Patagonia, precum Torres del Paine, El Calafate si El Chalten din Argentina sau Puerto Natales. Nu ignora nici ce ofera insusi Punta Arenas, este un oras cu multe locuri superbe! Inspre Punta Arenas vei zbura din Santiago, frumoasa capitala dintre munti sud americana, si de acolo poti sa mai continui explorarile prin Chile, catre alte zone fascinante precum coasta Pacificului, Insula Pastelui sau desertul Atacama.

Pentru a ajunge in punctul de imbarcare spre Antarctica din Argentina va trebui sa zbori, spre Ushuhaia, din Buenos Aires, orasul colorat al tango-ului. Poti astfel combina cu o vizita la cascadele Iguazu, si, de ce nu, cu o plimbare in vecinele Uruguay sau Brazilia (citeste despre Rio de Janeiro si Sao Paulo).

Ce traseu vei avea inspre si de la Antarctica?

Croazierele ofera diferite itinerarii complexe de la si spre Antarctica. In unele vei trece si prin frumoasele insule Falklands, in altele vei avea si placerea intalnirii cu salbatica South Georgia. 

>> Din Bucuresti pana in Antarctica si inapoi intr-o luna
>> 3 zile pe 5 insule Falkland
>> Salbatica si fascinanta South Georgia
>> Puerto WIlliams, cel mai sudic oras din lume

Daca te imbarci dinspre Punta Arenas vei avea sansa sa opresti in Puerto Williams, cel mai sudic oras din lume, la intoarcere. De cele mai multe ori, din pacate, doar pentru formalitati vamale si admirat casele colorate de pe punte, dar uneori, cum a fost cazul nostru, ai la dispozitie ore bune pentru a explora simpaticul orasel chilian.  Tot din partea chiliana poti avea ocazia sa explorezi de la bordul navei celebrele fiorduri chiliene, parte a Parcului National d’Agostini, si extraordinarii ghetari ce le populeaza. Uneori in itinerariu este inclus un stop si la Cape Horn. Stramtoarea Magellan, ce a implinit recent 500 de ani de la descoperirea sa de catre faimosul explorator, tot de aici va putea fi admirata.

Din Ushuhaia, deobicei la plecare, vei parcurge o parte de canal Beagle plina de viata salbatica, si vei vedea de aici deja primii pinguini si o multime de foci.

Temutul Drake Passage, oare cum va fi cand il traversezi in drum spre Antarctica?

Multa lume nu se incumeta la o croaziera inspre Antarctica si din cauza drumului pe mare pana la al saptelea continent. Cea mai agitata convergenta de ape, Drake Passage, separa asadar punctul cel mai sudic al Americii de Sud de Antarctica, si este traseul pe care cele mai multe croaziere comerciale isi vor purta turistii. Insa barcile care transporta turisti spre Antarctica sunt facute special pentru a rezista conditiilor marine dure, in medii polare, asa ca nu siguranta este principala grija, ci starea de rau pe care leganatul constant, adesea violent, ti-l poate da. Renumele lui Drake Passage de apa agitata si valuri mari i-a castigat si porecle. Pasajul Drake insa poate fi complet nemiscat, mai rar, si atunci poarta numele de Drake Lake (Lacul Drake). In rest poti sa ii spui Drake Snake ori Drake Shake, cele mai uzuale nume de alint ale sale.

Indiferent cum vei prinde acest pasaj intre continente, pregateste-te de un potential rau de mare cu pastile specifice, si cauta cateva activitati statice, care sa treaca timpul: filme, carti, muzica, orice te va face sa te relaxezi pe Drake Passage.

Pentru ca itinerariul nostru spre Antarctica si inapoi a fost prin Insulele Falkland si South Georgia, nu am trecut peste Drake decat o data, la intoarcere. Am avut insa experienta prealabila a unei furtuni masive, dinspre South Georgia spre Antarctica, si deja stiam ce pastila de rau de mare ni se potriveste.

Pentru ca da, nu orice pastila de rau de mare isi va face efectul in cazul tuturor persoanelor. Unele dintre ele se elibereaza din farmacii fara reteta, altele necesita vizita la doctor inainte. Nu vei sti insa care functioneaza la tine, si testarea lor presupune existenta unei furtuni pe mare. Pana la prima furtuna, in drum spre Antarctica, mie nu mai imi fusese niciodata rau de mare. Partea masculina a familiei travelista are un istoric bogat in aceasta directie, insa amandoi am supravietuit fara stari de rau traversarea peste Drake cu aceeasi pastila. Ce e important de stiut: pastilele de rau de mare trebuie luate inainte de a ti se instala starea de rau, deci cu minim jumatate de ora inainte de a intra intr-o zona tumultoasa a marii. Capitanii vaselor spre Antarctica au la dispozitie variate instrumente pentru a prezice vremea, si vor anunta din timp inainte ca situatia sa se strice.

Chiar daca prinzi o zi cu mare agitata, nu uita ca raul de mare trece instant cand depasesti zona turbulenta, si imediat vei fi in forma pentru explorari in Antarctica.

Pentru noi, Drake Passage a fost o afacere… rapida! L-am traversat in sub o zi si jumatate. Motivul a fost insa o furtuna de se anunta la orizont, astfel incat cat era inca lac si calm, barca noastra, MS Fram, a gonit peste pasaj. Am avut asa ca parte de un Drake Passage complet nemiscat pe timp de zi: am fost la sala, la prelegeri despre Antarctica, am mancat in liniste si ne-am relaxat in jacuzzi pe puntea superioara. Pe dupa amiaza capitanul ne-a anuntat ca inspre noapte situatia se va schimba radical, si ne-a rugat sa ne pregatim. Ce inseamna pregatirea? Pai in primul rand, sa luam pastile de rau de mare, dar, si nu in ultimul rand, sa asiguram obiectele din cabina. Pentru ca de asigurare au cu siguranta nevoie, la valuri de 10 metri inaltime, cum am prins noi la jumatatea noptii peste Drake Passage, lucruri au inceput sa zboare prin cabine, iar usile de la dulap se deschideau si se inchideau pe rand, in cabinele de pe vas.

Cum decurge o zi in Antarctica?

Am povestit pe larg itinerariul nostru prin Antarctica la bordul MS Fram.

O data dus entuziasmul imbarcarii la sudul Americii de Sud, in Ushuhaia sau Punta Arenas, si teama pentru traversarea pasajului Drake ramasa in urma, e cazul sa incepi sa te bucuri de aceste zile unice, zilele in care explorezi, cu croaziera, nestiutul de multi Al Saptelea Continent, Antarctica.

Insa inainte de a apuca sa te bucuri de distractiile si peisajele oferite de Antarctica, iti vei incepe croaziera cu un instructaj lung si stufos de securitate. Securitatea croazierelor in zone polare este un pic diferita de cea a croazierelor prin Caraibe sau Mediterana, astfel incat va trebui sa participi, obligatoriu, la o prezentare si o simulare de dezastre ce se pot intampla la bord.

Croazierele, indiferent de compania aleasa, au un program similar in Antarctica. Cele mai multe vor opri si in cateva dintre insulele South Shetland, continental parte din Antarctica, dar totusi arhipelag de sine statator. Multe aleg sa opreasca si pe Elephant Island, cu un relief primejdios si celebra prin prisma expeditiei cu peripetii si aventuri a faimosului explorator Shakelton. O croaziera in Antarctica de efectiv 4-5 zile va face 1, maxim 2, opriri chiar pe continent, adica pe Peninsula Antarctica. Va opri si pe diferite insule de langa Peninsula, si va traversa canale stramte ireal de frumoase.

Intr-o zi normala de program de croaziera antarctica, vei avea minim 1 iesire de pe barca. Fie iesiri pe pamant ferm, pe continent sau pe o insula alaturata, cu o mica drumetie pentru a vedea peisaje din alta lume si sute de pinguini, fie plimbari cu barcile-zodiac, printre ghetari in cele mai neobisnuite forme. Totul in functie de vreme, bineinteles.

Intr-o barca de sub 200 de pasageri cum a fost cu MS Fram de la Hurtigruten, am avut 2 activitati, una dimineata si una seara, fiind impartiti in doua grupe de sub 100 de persoane, asa cum este reglementarea legala in vigoare cu privire la debarcarile pe Antarctica. Grupele se roteau zilnic, astfel incat cei care cu o zi inainte au asteptat, erau primii la debarcare in urmatoarea zi, si atat drumetiile cat si plimbarile ample cu zodiace (si la drumetii aveai parte de plimbari scurte cu zodiace pana la punctul de debarcare si inapoi) au durat in jur de peste o ora si jumatate.

In functie de situatie, debarcarile vor fi fie calcind un pic in apa, fie direct pe uscat. In ambele cazuri vei avea cizmele impermeabile obligatorii pentru mers pe pamantul Antarcticii, si vei fi uscat si in siguranta. 

Hurtigruten oferea si bete de drumetie doritorilor la fiecare debarcare. Esti binevenit sa iti folosesti propriul bat, dar va trebui sa fie curatat si dezinfectat dupa fiecare debarcare. Si daca tot ajungem aici, protocolul pentru debarcari pe Antarctica impune ca ghetele sa fie dezinfectate inainte si dupa o debarcare, astfel incat vei calca de fiecare data cand parasesti sau te intorci pe vas intr-o solutie dezintectanta. Acest lucru este necesar pentru a nu cara paraziti sau bacterii dintr-o parte in alta, de la o colonie de pasari la alta.

Daca situatia o impune (noroi, mizerie, pietris mic) vei primi pe cizme si un dus cu furtunul afara pe pontonul extern al vasului, inainte de a pasi intr-un aparat cu perii circulare, care vor curata cizmele la apasarea unui buton. Cizmele de cauciuc iti vor fi imprumutate de catre echipaj pe parcursul croazierei tale, si marea majoritate a companiilor ofera pasagerilor sai si o geaca pe care o poti lua acasa.

Mesele le vei servi intre debarcari, evident pe vas. Este interzis cu mancare pe pamantul celui de-al saptelea continent. Poti insa sa iti iei cu tine o sticla de apa.

Intre debarcari, sau asteptindu-ti randul, se organizeaza diferite alte activitati pe barca, in functie de compania cu care calatoresti: prezentari pe diferite subiecte cum ar fi viata salbatica a Antarcticii sau povestile faimosilor exploratori polari, la diferite experimente stiintifice, seri de bingo, licitatii de caritate, etc. Tot in functie de barca pe care te afli, vei avea gim, spa, ba chiar si jacuzzi fierbinti sau piscine cu apa calda, astfel incat oportunitati de relaxare nu lipsesc din programul zilnic. Barcile mai mari au si benzi de alergat marcate pe cea mai mare punte.

Evident, toate opririle si intreg itinerariul, intr-o zona cu clima polara precum Antarctica, sunt dependente de vreme. Echipa fiecarui vas va decide in functie de conditiile climaterice daca se poate opri, debarca sau plimba cu zodiacul, pentru fiecare stop in parte.

Ce poti face in zilele pe mare?

Vasele care ajung in Antarctica nu sunt mega-vase de croaziera precum cele ce strabat Caraibele, ci se marcheteaza ca vase de expeditie, ce cara maxim 500 de pasageri. Asa ca facilitatile lor vor fi proportional mai putine, si nu vei avea zeci de piscine. Insa ocupatii pentru zilele pe mare vei avea din plin.

Din prima seara pe vas am spus ca nu vom lipsi o zi de la sala. Am lipsit insa, cu ocazia puternicei furtuni dintre South Georgia si Antarctica, dar am recuperat intr-alta zi pe mare cu 2 vizite, una dimineata si una seara.

Cele 2 jacuzzi exterioare ale MS Fram erau chiar langa gym, si deobicei combinam sportul cu relaxarea in apa calda privind oceanul. Deasupra salii de sport era amplasata sauna.

Pentru alte momente de relaxare aveam un imens lounge panoramic, cu un bar la un capat. Tot aici se organizau, seara, diferite evenimente (licitatii caritabile, q&a cu membrii echipajului etc). 

Pentru cele 3 mese ale zilei aveam de ales intre 2 restaurante, si seara se varia intre bufet si meniu a la carte.

Pe timpul zilei in zilele pe mare se organizeaza deobicei diferite seminarii pe teme conexe explorarilor polare, fie despre viata acum la statii stiintice din Antarctica, fie despre istoria expeditiilor de descoperire a acestor taramuri indepartate si inghetate. Cu mici exceptii, nu am ratat vreunul, toate au fost extrem de interesante.

Unul dintre biologii de pe vas avea dubla specializare in Arte, si organiza mici cursuri de pictura de animale in toate zilele pe mare, un alt moment la care am participat de fiecare data.

De Ajunul Craciunului am pregatit turta dulce cu bucatarul sef. Pentru ca, da, am fost pe mare, in drum spre South Georgia. Iar seara am avut acelasi meniu de Craciun ca echipajul primului Fram, celebra barca de expeditii polare de acum peste 100 de ani.

Care iti va fi traseul prin Antarctica?

In general, barcile de croaziera spre al saptelea continent vor face un mix intre stopuri chiar pe Peninsula Antarctica, diferite insule alaturate continentului, dar si un stop sau doua, sau chiar mai multe, in functie de numarul de zile al croazierei tale, pe insulele din grupurul South Shetland, ce se afla intre America de Sud si Antarctica. Celebra Elephant Island, prima dintre ele, este un stop cu adevarat interesat. Debarcarile chiar pe continent, pe Peninsula Antarctica, cea in jurul careia se invart croazierele comerciale, sunt intr-un numar limitat.

In ani non-pandemici, croazierele opresc si la macar o baza stiintifica, insa in acest sezon acest lucru a fost interzis, le-am vazut doar de pe apa. Anul acesta navele cu turisti au putut opri doar la Port Lockroy, o fosta baza britanica, devenita acum muzeu si incadrata ca monument istoric, care poarta porecla de Posta pinguinilor. Din motive evidente este numita asa, aici este singurul loc de unde poti trimite scrisori din Antarctica spre casa. Tot aici este si singurul magazin de pe Al Saptelea Continent, si este un stop cu atat mai interesant cu cat cladirile fostei baze stiintifice sunt absolut inconjurate de cuiburi de pinguini, complet dezinteresati de fluxul continuu de turisti in cautare de suveniruri si dornici sa scrie scrisori.

Un alt stop foarte interesant si dorit de calatorii spre Antarctica este Deception Island, un vulcan activ, cu ultima eruptie acum cateva zeci de ani, unde deobicei esti invitat si sa faci o baie. Inot in craterul unui vulcan activ antarctic, ce poate fi mai aventuros de atat? De altfel, in functie de vreme, polar plunge este una din activitatile de palmares a unui calator in Antarctica. MS Fram, barca noastra, a deschis Fram Beach Club de doua ori, invitind curajosii in apa inghetata a Oceanului Antarctic.

Tot in functie de vreme, navigarea pe unul din celebrele pentru frumusetea lor canale Lemaire sau Antarctic Sound va incanta toti pasagerii.

De la sfarsitul lui ianuarie incolo este posibil in general traversarea Cercului polar Antarctic (pana atunci marea ramane inghetata), si daca esti intr-o croaziera mai lunga, de mai multe zile, este posibil sa realizezi acest lucru.

>> Am detaliat programul nostru in Antarctica intr-un articol separat: Antarctica – alta lume.

Ce activitati optionale poti avea intr-o croaziera in Antarctica?

In general, toate debarcarile, dar si polar plunge, sunt incluse pentru toti pasagerii. Insa, in functie de vreme, diferite companii de croaziere antarctice ofera si activitati suplimentare, ce vin cu un cost extra.

Inca de la inceput ni s-au prezentat activitatile optionale, cele care implica un cost suplimentar. In Antarctica ai cateva astfel de posibilitati, dar nu fiecare companie le ofera pe toate: caiac, snowshoeing si camping o noapte chiar pe zapada Antarcticii. Fiecare dintre aceste activitati optionale sunt bineinteles dependente de vreme, si uneori inscrierea la ele te va impiedica de la a face debarcarea normala inclusa in pretul croazierei (la noi nu a fost cazul insa in ceea ce priveste caiacul si campingul, din fericire, doar snowshoeing nu a fost posibil pana la final).

Fiecare dintre acestea este dependenta de vreme, iar daca cererea este mai mare decat numarul de locuri oferite se va efectua o tragere la sorti. 

>> Citeste cum a fost o noapte la cort in Antarctica

In general, snowshoeing e posibil in prima parte a sezonului de explorari antarctice, cat inca e multa zapada proaspata, in noiembrie si inceput de decembrie, iar pentru caiace este nevoie sa nu fie vant sau valuri. In programul croazierei noastre am avut parte si de experienta unei nopti la cort pe zapada Antarcticii, si de o plimbare lunga cu caiacele, insotiti de sute de pinguini curiosi si jucausi.

Si la final de articol te indemn sa pui pe wishlist o croaziera in Antarctica, este o experienta cum alta nu-i!