Sus
  >  Destinatii   >  America de Sud   >  Cum sa iti alegi si sa te pregatesti pentru o croaziera in Antarctica?

Dupa ce am trecut de doua ori prin procesul de a selecta croaziera perfecta pentru noi catre Antarctica (una din dati fiind insa anulata de pandemie), m-am gandit sa compilez o lista de aspecte pe care sa le iei in calcul daca, asemenea noua, te tenteaza la nebunie sa vezi cu ochii tai cel de-al saptelea continent.

>> Citeste despre ce am vazut si facut prin Antarctica la bordul croazierei noastre cu MS Fram de la Hurtigruten
>> Traseu de o luna din Romania pana in Antarctica si inapoi
>> Cum a fost o noapte de camping pe Antarctica?

Cand sa pornesti intr-o croaziera spre Antarctica?

Croaziere turistice spre Antarctica sunt posibile doar in vara australa, adica de prin noiembrie (dar nu chiar la inceput) pana la final de martie. Fiecare luna insa vine cu diferente de clima, si de ce vei putea face si vedea. In noiembrie, la inceput de vara antarctica, vremea poate fi capricioasa mai mult decat in urmatoarele luni, si apa destul de inghetata. Barcile, chiar si cele cu capacitati de icebreaker, nu vor ajunge foarte in sud, si uneori cantitatea de gheata la mal va impiedica debarcarea cu zodiace. Daca incluzi si South Georgia in itinerariul tau, alte „probleme” pot aparea aici: focile, stapanele locului vara, sunt la inceputul ciclului de imperechere, si astfel foarte agresive, lucru care de cele mai multe ori impiedica de asemenea debarcarile pe mal.

De la jumatatea lui decembrie inspre ianuarie vremea este mai blanda, gheata mai putina si focile din South Georgia mai linistite. Tot atunci in zonele sub antarctice vei vedea primii pui de pinguin si foca, ceea ce va face experienta cu atat mai simpatica. Insa aceasta perioada include si sarbatorile de iarna, de cele mai multe ori atat Craciunul cat si Revelionul, perioada in care oamenii deobicei au concediu, deci preturile vor fi semnificativ mai mari chiar si fara beneficiile naturale extra.

Din februarie incolo, barcile pot ajunge ceva mai inspre sud in Antarctica, croaziere specifice incercind chiar sa traverseze Cercul Polar de Sud. Dar focile sunt din ce in ce mai putin prezente in South Georgia. In acelasi timp insa, in zonele mai reci, antarctice, de abia acum se nasc puii de pinguin.

Martie e cam ultima sansa de a face o croaziera antarctica. Insa in martie multe zone din itinerariile de coasta pe Peninsula Antarctica deja sunt fara zapada, ceea ce inseamna ca de cele mai multe ori camparea pe al saptelea continent este imposibila. Vremea redevine capricioasa un pic cam prea mult, doar Antarctica se pregateste din nou de o iarna friguroasa.

In ceea ce priveste alegerea noastra: am mers dupa jumatatea lui decembrie, si nu am regretat. Am avut, cu mici exceptii, vreme buna, si am putut savura toate activitatile posibile! Singurul lucru pe care nu l-am putut face: sa ajungem la Cercul Polar, in ianuarie apele fiind mult prea inghetate pentru acest lucru.

Ce itinerariu sa alegi? Cate zile sa stai pe mare?

Un alt lucru la care trebuie sa fii foarte atent este itinerariul croazierei tale. Daca ea se intituleza „10 zile in Antarctica”, trebuie sa stii din start ca 1 va fi cea a imbarcarii, si 4 vor fi rezervate traversarii dus si intors a temutului Drake Passage. Asa ca din 10, ramai maxim cu 5 in Antarctica, in practica de fapt doar 4, inca o zi fiind deobicei alocata, pe bun merit, savurarii Canalului Beagle.

Noi am ales un itinerariu mai complex, care a inclus si Insulele Falkland si extraordinara South Georgia, dar si un stop pe Elephant Island, in drumul nostru spre Antarctica, cat si traversarea Canalului Beagle si un stop in Puerto Williams, cel mai sudic oras din lume, la intoarcerea inapoi inspre America de Sud. Am stat 20 de zile pe mare, dar calatoria noastra din Romania pana in Antarctica si inapoi a durat fix o luna, si a inclus incat niste opriri fantastice prin America de Sud: Bogota si Zipaquira in Colombia, Punta Arenas, Valparaiso, Vina del Mar si San Alfonso del Mar in Chile. Dintre zilele state pe barca, am avut o zi pe mare pana in Insulele Falkland, doua zile apoi spre South Georgia si inca doua inspre Antarctica. La intoarcere am traversat intr-o zi si jumatate Pasajul Drake.

De unde sa pornesti inspre Antarctica?

Desi exista cateva variante si dinspre Noua Zeelanda sau Australia, mult mai lungi si mai costisitoare, cele mai multe croaziere pornesc din sudul Americii de Sud, insa de aici ai doua variante de porturi, pe care sa le iei in considerare cand pornesti spre Antarctica: Punta Arenas in Chile si Ushuhaia in Argentina.

In pandemie, era de luat in calcul si partea de restrictii anti-covid, dar acum nu mai este cazul, si ambele variante sunt relativ similare ca si distanta fata de Antarctica, si ambele orasele interesante de explorat la pas. Insa daca vrei sa iti prelungesti vacanta cu inca alte aventuri pre sau post croaziera, din Ushuhaia trebuie sa zbori pana in zonele celebre din Patagonia argentiniana precum El Calafate si ghetarul Perito Moreno, si El Chalten si Fitz Roy, rutier fiind foarte lung si greoi. Din Punta Arenas insa ajungi mai rapid rutier in Puerto Natales si de acolo Parcul National Torres del Paine si ale sale drumetii fantastice sunt doar la cativa pasi.

Din Ushuhaia in doar 3 ore esti in fascinantul Buenos Aires, si de acolo inca o ora cu ferry pana in Uruguay, iar din Punta Arenas in tot atatea ore de zbor ajungi in Santiago, capitala Chile, si foarte aproape de coasta Pacificului si ale sale Valparaiso, Vina del Mar, crame si vinerii sau piscina imensa de la San Alfonso del Mar, sau la inca un zbor distanta Atacama sau, de ce nu, Insula Pastelui.

>> Traseul nostru de o luna din Romania pana in Antarctica si inapoi

Ce barca sa alegi pentru croaziera ta in Antarctica?

Desi o sa vezi marchetate ca si „croaziera in Antarctica” si excursii ce implica o barca de mii de pasageri, trebuie sa stii ca acestea doar vor trece, la o distanta considerabila, de continent, si nu vor avea voie sa acosteze. Doar barcile sub 500 de pasageri pot opri si debarca in Antarctica, dar si acestea intr-un numar limitat de locuri. Cele mai bune, in opinia mea, daca toti bati drumul pana la capatul pamantului, sunt cele sub 200 de pasageri, cum este cazul lui MS Fram alegerea noastra.

De asemenea, trebuie luat in calcul si faptul ca in Antarctica chiar daca barcile sub 500 de pasageri au voie sa acosteze si debarce, pe continent pot fi deodata doar maxim 100 de persoane, asa ca pasagerii vor fi impartiti in grupe, si vor debarca pe rand. Asa ca la o barca de 500 de oameni, vei avea mai mult de asteptat pana sa iti vina randul sa pasesti in fiecare zi in noul loc de explorat, si, fie vor fi mai putine acostari zilnice, fie mai scurte decat in cazul unor barci de 200 de pasageri maxim.

Aceleasi reguli se aplica si in cazul Georgiei de Sud.

Noi am mers pe MS Fram, a companiei norvegiene Hurtigruten, si mi-a placut teribil. Este o barca spatioasa, confortabila, recent renovata, dar construita in 2007, ce poarta un nume celebru in explorarile polare. Am fost in total 143 de pasageri, si am fost impartiti in doua grupe la toate debarcarile, astfel incat timpul de asteptare pana la grupa ta a fost mereu de maxim o ora.

„Pe mana” carei firme sa mergi?

Trebuie sa recunosc ca prima rezervare pe care am avut-o, si pe care pandemia ne-a anulat-o, a fost cu alta companie decat Hurtigruten, cea cu care am ales si am reusit sa mergem intr-un final. Alesesem initial Quark Expeditions, o alta companie cu traditie in expeditii in Antarctica. Am vrut sa mergem cu companii de „expeditie”, nu de croaziera, care sa se axeze pe un itinerariu aventuros, si nu pe distractii specifice altui tip de croaziera, cea de relaxare. E adevarat, in acest mod posibilitatile de relaxare la bord au fost mai reduse, dat fiind si dimensiunea mica a vasului, dar noi am ales sa mergem pentru Antarctica (si restul locurilor nemaipomenite vazute), nu pentru concerte si spectacole de teatru.

Hurtigruten s-a dovedit o alegere minunata: echipajul a fost excelent, in special expedition team, care se ocupau de organizarea activitatilor si debarcarilor, iar cabina foarte confortabila. Am avut un mini suite, si ne-am bucurat de privelisti superbe direct din pat. In plus Hurtigruten a excelat si la capitolul mancare. Mi-a placut in special reconstruirea meniului de pe originalul Fram, de Craciun. Experienta de peste 130 de ani in expeditii se vede la Hurtigruten cu varf si indesat!

Temutul Drake Passage: cum il traversezi?

Cea mai agitata convergenta de ape, Drake Passage e aproape o legenda pe cont propriu atunci cand vorbesti de o croaziera in Antarctica. Daca iti este frica de tumultul oceanului insa, mai ai o varianta la dispozitie: sa zbori din Chile pana inspre Antarctica, fiind posibila aterizarea avioanelor de linie intr-o baza chiliana, si de acolo imbarcarea pe croaziera. Nu toate companiile ofera aceasta posibilitate, dar cu siguranta exista destule oferte astfel.

In ceea ce priveste croaziera noastra, noi am parcurs Drake Passage doar la intoarcere, si am avut parte intr-o zi si jumatate cat a durat traversarea si de Drake Lake, ape linistite, si de Drake Snake, cu valuri de peste 10 m inaltime, punti exterioare inchise accesului, si multe obiecte zburate prin cabina.

Daca vom mai ajunge vreodata insa in Antarctica, cu siguranta vom zbura pana acolo: mi se pare, in sine, aterizarea pe o insula antarctica o experienta de trait!

Cum te pregatesti pentru o croaziera in Antarctica si ce sa iti pui in bagaj?

Desi marea majoritate a oamenilor se asteapta sa intampine temperaturi foarte scazute, si deci impacheteaza haine extrem de groase, trebuie insa sa tii cont ca va fi vara in Antarctica, asa ca frigul nu va fi nici pe departe similar cu ce poti intalni in Laponia iarna, cea mai intalnita comparatie. Din contra, noi am gasit Antarctica chiar placuta in temperaturi de cele mai multe ori, cu termometrul aratind intre 0 si 10 grade. De multe ori, pe soare, ne-am dezbratat in tricou pe parcursul obositoarelor drumetii in sus pe zapada, profitind si de absenta deasa a vantului. Am prins insa si zile cu ninsoare, cand desi nu frig in valoare absoluta, vantul si fulgii reci faceau ca vremea sa se simta mult mai rece.

Marea majoritate a companiilor de croaziere in Antarctica iti vor oferi, la inceputul aventurii, o geaca anti vant, pe care o vei lua, cadou, cu tine apoi acasa. De asemenea, in debarcari, atat in South Georgia cat si in Antarctica este obligatoriu sa porti cizme de cauciuc speciale, ce pot fi cu usurinta curatate si dezinfectate intre diferite iesiri de pe barca. Acestea le vei primi imprumut in prima zi a croazierei, si le vei returna la final.

In bagaj insa este bine sa iti pui haine in straturi, pentru a te adapta diferitelor conditii climaterice pe care le vei intalni in croaziera ta. Primul strat este recomandat a fi din lana merinos sau tehnic, iar deasupra vei adauga sau nu, in functie de temperatura, hanorac de polar sau alt material de bariera tehnica, un buf la gat, caciula, ba chiar si o geaca de puf pe sub cea anti ploaie si vant oferita de Hurtigruten a fost necesara in unele zile. Eu am mai avut si o vesta cu fermoar, de polar, care a fost binevenita in multe zile, fie doar peste bluza de corp de lana, fie peste hanorac, ca un strat extra impotriva frigului (de exemplu in noaptea petrecuta la cort, de camping pe Antarctica).

Pantalonii este obligatoriu sa fie impermeabili, iar eu m-am descurcat de minune cu o pereche de pantaloni mulati de calarie iarna, impermeabili pe deasupra, si cu polar calduros pe dinauntru. O alta varianta, testata intr-una din zile, a fost cu colanti de prim strat din lana merinos, si pe deasupra pantaloni anti ploaie din pojghita subtire. Baza de merinos de pantaloni am purtat si in ziua de caiac, pe sub costumul specific impermeabil si gros, necesar practicarii caiacului in zona polara cu ape reci.

Manusi am avut de mai multe feluri: subtiri de alergat, fara degete, dar si groase si impemeabile de ski, si am alternat intre ele, in functie de vreme.

La fiecare debarcare am luat cu noi un rucsac impermeabil, pentru a tine o selectie de caciului, bufuri si manusi extra, dar si pentru a pune, dupa coborarea din zodiac pe mal, incomodele veste de salvare pe timpul cat statea pe pamant, care sunt obligatorii la traversarea pe mare.

Daca vrei sa iti incerci curajul la un polar plunge, o balaceala in apele reci ale Oceanului Antarctic, o distractie oferita de multe companii de croaziera in Antarctica, nu este o idee rea sa iti iei o pereche de papuci de apa, daca intrarea in apa se face de pe mal (asa cum este cazul Hurtigruten) si nu direct de pe barca. De asemenea, un costum de baie este binevenit, mai ales ca multe barci au jacuzzi-uri sau chiar piscine incalzite exterioare.

In plus, fata de haine, nu uita sa pui in bagaj medicamete pentru raul de mare (nu strica sa ai mai multe variante), care trebuie luate inainte de a incepe starea de rau (capitanul va anunta din timp orice furtuna ce risca sa fie intalnita pe mare), alte medicamente de care vei putea avea nevoie pe timpul croazierei, carti de citit si alte lucruri cu care sa iti ocupi zilele pe mare.

Fotografiatul vietii salbatice si a peisajelor este una din componentele esentiale ale unei excursii in Antarctica. Pentru camere mari si lentile scumpe, o geanta waterproof este esentiala: pe zodiace poti oricind sa fii stropit de un val, iar pe mal vremea se poate schimba brusc, din senin in ploaie torentiala, fara preaviz. Pentru telefon, un suport cu snur de gat, pentru a il asigura pe zodiac, este deasemenea recomandat. Un binoclu pe a admira de la distanta balene, pinguini sau foci este binevenit!

Cu copii sau fara in Antarctica?

Multe croaziere nu au limita de varsta. De altfel, nici Hurtigruten nu are, insa sub 10 ani isi rezerva dreptul de a nu lasa copiii pe mal in diferite conditii mai periculoase (gheata, valuri mari, vant puternic). Unul din aceste locuri este South Georgia, care, cu miile de foci agresive, nu mi s-a parut un loc potrivit pentru cei mici. 10 ani este limita mentionata de echipajul Hurtigruten, mai sus de care copiii vor fi lasati sa debarce daca restul pasagerilor pot. Personal as urca pana inspre 12 ani pentru South Georgia asa cum am experimentat-o noi. De asemenea, sub 10 ani copiii nu ar fi avut voie la activitati precum camping sau caiac.

Un alt aspect pe care trebuie sa il iei in considerare este despre lungile zile pe mare, pe o barca fara prea multe distractii pentru cei mici. Barcile ce merg in Antarctica nu sunt precum cele din Caraibe, cu zeci de piscine si kids clubs, ci ofera mai mult locuri de relaxare in liniste, pentru a admira peisajul, activitati cu care copiii nu sunt neaparat compatibili.

Desi consider ca Antarctica in sine este o experienta de avut pentru cei mici, cei doi mici membri ai familiei travelista.ro vor mai astepta un pic, pana cand amandoi vor avea peste 10 ani, si cand planuim sa revenim cu ei pe al saptelea continent, de preferat zburind peste Drake Passage.

In ceea ce priveste pretul unei croaziere in Antarctica..

Pretul este de cele mai multe ori un factor de luat in calcul in ceea ce priveste alegerea unei croaziere in Antarctica. El variaza si pentru acelasi traseu si barca foarte mult insa, in functie de camera aleasa (exista mereu variante de la cabine interioare, fara geam, la suites cu pereti de sticla si balcoane generoase), dar si de perioada in care va avea loc voiajul pe mare.

Ce va sfatuiesc eu? Urmariti cu atentie ofertele companiilor, dupa ce faceti initial un research pentru a vedea ce tip de barca si ce traseu vi se potriveste cel mai bine. De multe ori exista oferte, atat de Black Friday, cat si cu alte ocazii, care pot insemna reduceri semnificative.

O alta varianta, care mie insa nu mi s-a parut potrivita pentru noi, este incercarea de a gasi un pret last minute, direct dintr-unul din porturile de imbarcare. Pleci insa fara plan, si cu posibilitatea fie de a gasi un tarif foarte bun (am auzit cazuri si povesti), fie de a nu te imbarca deloc.

In final, daca iti doresti cu adevarat sa vezi minunata Antarctica, vei gasi cu siguranta croaziera potrivita pentru tine, si sper ca acest mic ghid sa iti fie de ajutor!

Acest post poate contine linkuri afiliate. Textul si pozele pot fi preluate doar cu acordul travelista.ro.
Pentru discutii antrenante despre calatorii in familie, te asteptam si pe facebook, in Grupul calatoriilor in familie. Grupul Familiilor Calatoare