>  Calatorii cu copii   >  O saptamana intre Split si Sibenik, in Dalmatia, Croatia

Dupa Rovinj si Istria, si insula Krk, drumul nostru de 3 saptamani de-a lungul coastei croate ne-a dus in Dalmatia, unde am luat la rand orasele, de la Sibenik pana la Omis, unul mai frumos ca celalalt, si unde am poposit intai in Zadar. In plus, nu am ratat o incursiune in unul din cele mai celebre parcuri nationale din Croatia, Krka National Park.

Monumentalul Zadar si a sa Orga a marii, primul stop in Dalmatia

Zadar este cunoscut pentru neobisnuita instalatie Orga marii de pe faleza, unde poti auzi la propriu muzica valurilor.

Dar mie mi-a placut cel mai mult centrul sau monumental, cu Piata cu 5 fantani, Forumul roman si biserici superbe, de asemenea loc de filmare Game of Thrones, cu palate impresionante, multa marmura si loc de alergat pentru copii.

Sibenik si cetatile sale

Daca la Rovinj senzationale au fost apusurile, la Sibenik spectaculoase cetatile. 4 la numar, si datorita lor orasul nu a fost niciodata cucerit de pe mare.

La fel de spectaculoase sunt si strazile orasului vechi, pe care l-am vizitat intai, cu biserica Catedrala St James (Sf Iacob), inscrisa in UNESCO, dar facuta faimoasa de Game of Thrones, si ce te impresioneaza cu capetele iesite din zidurile ei groase.

Pe stradute stramte si scari un pic alunecoase am urcat la prima noastra cetate din Sibenik: Michael Fortress, un ansamblu fortificat de unde ai o perspectiva minunata cu orasul vechi si stramtoarea Sibenik prin care poate fi accesibil pe mare orasul.

A urmat apoi o mini-croaziera cu barcuta pana la Fortareata St Nicholas, o cetate cu totul atipica, in fapt o mica insula fortificata, punct important de aparare in trecut la intrarea in stramtoare si actualmente inclusa in UNESCO.

Am revenit la plaja de langa aceasta cetate cu totul neobisnuita, pentru a o admira si de pe uscat.

La apus, Sibenik imbraca o nuanta aurie.

Hotelul, D-Resort, a fost o placere in sine, un design hotel cu piscina mare si privelisti cu apusul deasupra Sibenik-ului.

Parcul National Krka, una din minunile naturale ale Croatiei

La 15 minute de Sibenik se afla una din minunile naturale ale Croatiei: Parcul National Krka si cascadele sale spectaculoase.

Acum mai multi ani, intr-o iarna calduroasa, am admirat cascadele de la Plitvice, asa ca evident trebuia sa ajungem si la cele de la Krka.

Cel mai popular traseu este cel care parcurge cascadele Skradinski Buk, la care se pot ajunge de la 2 intrari, Lozovac, direct pe traseu (sau cu shuttle primul kilometru), sau Skradin via un ferry. Deoarece in aceasta perioada mastile sunt obligatorii in transportul in comun croat, am ales varianta sa mergem pe jos direct pe traseu.

Cararile si pontoane te poarta apoi printre ochiuri azurii de apa, cu rate si pesti din plin, printre cascade mai mici sau mai mari, o placere de plimbare!

Punctul culminant este lacul in care se varsa mai multe cascade, in care te poti balaci in voie (am inteles insa ca acest lucru mai este posibil doar o perioada limitata de timp, din 2021 regulile se vor schimba).

Dar Parcul National Krka nu inseamna doar cascadele Skradinski Buk, ci si inca cateva grupuri de cascade, sau ruine, accesibile cu masina + drumetie or ferry, dar si cu o manastire frumoasa, Manastirea Krka, si o insula, Visovac, la capatul unor chei stancoase, ce adaposteste o biserica cu turla cu aura romantica, pe care noi am ales sa o admiram de pe mal.

Primosten, si una din cele mai frumoase panorame din Dalmatia si chiar intreaga Croatia

Orasul medieval Primosten, o mica insula unita de continent printr-o fasie, ne-a amintit de insula faimoasa din Muntenegru Sveti Stefan. Ca si pe aceea, am ales sa o admiram de sus, de la statuia si punctul de panorama …?!?, una din cele mai frumoase privelisti din Croatia.

Trogir, si cladirile sale Romanesque-gotice frumoase, unul din cele mai frumoase centre vechi din Dalmatia

Cel mai frumos turn de ceas medieval pe care l-am putu admira in Croatia a fost in Trogir. De altfel, tot orasul este sarmant, cu Catedrala Sf Lawrence, Palatul Cippiko, cetatea de aparare Kamerlengo si canalul ce delimiteaza orasul vechi, impanzit de yacht-uri.

Split si Palatul lui Diocletian, poarta catre inca niste superbe insule croate

In Split ne astepta un nou hotel design, pe cea care urma sa devina plaja favorita a copiilor din 3 saptamani de roadtrip prin Croatia si multe plaje: Briig Boutique Hotel si plaja Batvice, cu nisip fin si intrarea lina in apa.

Seara, faleza in continuarea plajei Batvice se animeaza cu o sumedenie de restaurante si un apus fain cu silueta insulei Brac pe fundal.

Orasul vechi Split, construit practic din ruinele Palatului lui Diocletian, este atipic si superb. Din ruinele palatului poti vizita o parte doar plimbindu-ne prin oras, iar altele, punctuale, au statut de muzeu. Am intrat in impresionantul Templu al lui Jupiter, transformat in baptiserium, am admirat Catedrala Sfântul Domnius ce pe vremuri fusese Mausoleul lui Diocletian si am vizitat amplele subsoluri ale Palatului lui Diocletian, impecabil pastrate si teribil de interesante. De mentionat ca piatra pentru aceasta constructie absolut impresionanta provine de pe insula Brac, pe care aveam sa o vizitam in zilele urmatoare.

Omis, si nuantele sale de turcoaz

Surpriza saptamanii in Dalmatia vine din Omis. Un oras la varsarea raului Cestina in mare, iti ofera peisaje spectaculoase.

Poti urca la fortareata Mirabella, de unde orasul si raul ti se vor asterne la picioare.

Sau poti merge chiar mai sus, la statuia lui Mila Gojsalić, o Ioana d’Arc locala in lupta impotriva otomanilor, de unde o priveliste fascinanta, cu canionul sapat de rau in stanca ti se va dezvalui.

Pentru mai multe informatii despre Dalmatia, citeste de la familia On my way despre cele 3 excursii facute in zona Split.

Dupa ce am incheiat saptamana noastra intre Sibenik si Split, prin Dalmatia, am apelat la feribot-urile ce deservesc Split, poarta catre insule, si am vizitat pe rand doua frumoase insule croate: Brac si cea mai faimoasa insula din Adriatica, si Vis care a fost… de vis, pentru a ajunge in final de roadtrip prin Croatia la Dubrovnik.