>  Rezolutii de calatorii   >  2018 - Hai hui prin vecinii Romaniei   >  Hai hui prin vecini: Un weekend la tara, la Bojentsi, in Bulgaria

Nu mai stiu cum am aflat de aceasta posibilitate, dar de ceva vreme vroiam sa experiementam un weekend intr-o Rezervatie Arhitecturala Istorica, in Bulgaria. Mai pe inteles, sa dormim intr-un soi de muzeu al satului, Bojentsi, un sat efectiv in mijlocul padurii, cu case in stil traditional, perfect reconditionate si conservate. Un loc cu adevarat special!

Am inchiriat o casa superba in Bojentsi, Bulgaria!

Casuta pe care am inchiriat-o noi este pe varful unei culmi, cu vederi panoramice in jur, catre paduri, dealuri si alte case albe cu maro, si este plina de detalii sarmante, si cu o curte mare, verde, si cocheta.

La pas prin sat

In prima zi, dupa un mic dejun bulgaresc, am luat-o la pas pe stradutele pietruite ale satului, pe langa tufe de trandafiri si ghivece pline de muscate colorate, admirind casutele frumoase cu balcoane de lemn. Satul fiind extrem de turistic, din loc in loc gasesti restaurante si terase umbroase, dar si magazine cu suveniruri si delicatese traditionale. Daca urci pana sus, pe varfuri de dealuri, poti zari in departare chiar zi OZN-ul bulgaresc, BUZLUDJA, peste pasul Shipka.

Pe dupa amiaza am schimbat un pic destinatia de plimbare, am mers pe un drum prin padure, o padure luxurianta, aproape subtropicala, in care copacii sunt infasurati in iedera, si in care, seara, vezi sute si mii de licurici stralucitori.

Langa Bojentsi, o alta minune din Bulgaria: Muzeul etnografic in aer liber Etar

Ca sa pastram atmosfera de „la tara”, am facut duminica o vizita la un alt muzeu al satului, de data aceasta pe valea unui rau, cam la jumatate de ora distanta cu masina de Bojentsi, la Muzeul Etnografic in aer liber Etar. Vechiul sat, ata intins in urma unui rau, este o colectie de case simpatice, cu balcon iesit in afara, asa cum este stilul caselor traditionale bulgaresti, colorate in diferite nuante intense, cu mici magazine care vand tot felul de produse handmade, jucarii sau bijuterii, covoare si curele de piele, dar si de delicatese dulci, care te tenteaza la tot pasul.

Insa mandria locului sunt cele 10 mori de apa, perfect functionale. Noi am fost impresionati de o moara de apa in care, prin puterea apei, se teseau covoare, din papiote colorate ce se invarteau in ritmul caderii de apa.

Dupa poti lua un pranz traditional bulgaresc la unul din cele 2 restaurante, din fiecare capat al satului Etar.

Nu rata si Manastirea Sokolski si frumoasele sale picturi

Cativa kilometri mai departe, un mic ocol de zece minute cu masina, la capatul unui drum in serpentine prin padure, mai este un popas care merita: Manastirea Sokolski, o oaza de liniste, cu o curte mare si verde, care are in centru un izvor, si cu o biserica extrem de frumos si colorat pictata, amplasata atipic, parca inghesuita intr-o stanca plina de pesteri.

Situata in varful unui deal, iti ofera panorame superbe cu depresiunea din jur si dealurile inverzite. In plus, manastirea este foarte frumos pictata, cu mult bleu si culori vii. Iar curtea vechii biserici (construita in anii 1800) este fermecatoare, cu pereti abrupti de stanci colturoase, cu mici pesteri ascunse in ei.

Copiii s-au minunat de picturile, si dinauntru bisericii, cat si de afara, au alergat pe langa stanci si au cautat cu privirea lilieci si ursi in fiecare mini-pestera si s-au stropit la izvorul cu apa rece din curtea manastirii.

Un orasel cochet din Bulgaria: Gabrovo

Pe drumul de intoarcere, in Gabrovo, strabatut de un rau dintr-un capat in celalalt, poti face un popas; orasul este simpatic, cu multe poduri si statui dragute.

De asemenea, de la Bojentsi pana acasa mai poti opri in Bulgaria in Veliko Tarnovo, Arbanassi, Ruse, canionul Rusenski Lom si imprejurimi, dar si in Giurgiu sau Comana, de partea noastra a granitei.