>  Destinatii   >  2 crame deosebite in regiunea viticola La Rioja, Spania

Un recent weekend prelungit ne-a vazut zburind catre frumosul Santander (pe care l-am vizitat pe indelete cu alta ocazie) si ne-am organizat un traseu prin Tara Bascilor. Iar cateva stopuri au fost in zona viticola La Rioja, o regiune spaniola cunoscuta pentru productia de excelente vinuri rosii. Cele doua crame alese de noi au imbinat armonios doua dintre placerile noastre: cladiri in stiluri arhitecturale deosebite si vinuri excelente.

Marques de Riscal, o crama cu un hotel ca un castel de secol 21, sub semnatura lui Franck Gehry

Am ajuns in La Rioja direct la Marques de Riscal, unde de altfel ne-am si cazat pentru doua nopti. Nu mai stiu de cati ani imi doresc sa stau in aceasta cladire complet atipica, a carei arhitectura poarta semnatura celebrului Franck Gehry (cel responsabil si pentru muzeul Guggenheim din Bilbao, de altfel). „Castelul” modern ce domina podgoriile Marques de Riscal adaposteste un hotel inscris in prestigioasa colectie LuxuryCollection, si este considerat a fi una din cele mai emblematice 15 cladiri din Spania. Asa ca sa dormi o noapte aici e cu adevarat ceva special, mai ales ca am avut grija si am optat pentru una din cele cateva camere chiar creatie Frank Gehry, si nu cele in cladirea adiacenta, ce adaposteste spa-ul.

Peisajul e fantastic de asemenea. Dealuri acoperite de vita de vie, munti stancosi la orizont, si silueta impozanta a bisericii din orasul medieval Elciego se pot admira de pe terasa restaurantului si a bibliotecii de la ultimele etaje ale hotelului.

A doua zi am inceput matinali cu un tur al domeniului, cramei si pivnitelor, continuat cu o degustare, bineinteles. Turul te duce intai in vii, apoi in pivnitele istorice vechi de peste 100 de ani, dar si in zona noua, industriala, in care milioane de sticle de vin sunt imbuteliate pe an.

Bodegas Ysios, o alta capodopera arhitecturala din La Rioja

Imitind silueta muntilor Cantabriani, cladirea cramei Ysios impresioneaza inca de la departare. Arhitectul acestei cladiri este un alt arhitect faimos, al carei creatii le-am vazut peste tot prin lume: Santiago Calatrava, si ne-am delectat cu cladiri facute de el din Rio de Janeiro (Museu do Amanha) in Tenerife (Auditorio de Tenerife) si pana in Malmo si al sau Turning Torso.

Si inauntru Ysios nu este o crama ca altele, ba din contra, este complet altfel decat altele. Turul trebuie rezervat din vreme, online.

Bineinteles, si de data aceasta turul domeniului si a cramei se termina cu o degustare, intr-o senzationala sala de degustari cu privelisti panoramice.

Ce mai poti face prin La Rioja? Sa vizitezi superbe orasele medievale

Laguardia e unul din cele mai frumoase orasele din zona, si pe strazile lui pietruite ne-am plimbat in cautarea unui pranz bun riojan (pe care l-am si gasit si mancat rapid).

Elciego, in imediata vecinatate a Marques de Riscal, merita si el o vizita de asemenea, dar este mai putin turistic decat vecinul sau.

Din Evul Mediu inapoi la inceputurile umanitatii, vizitind ruine megalitice prin La Rioja

Din loc in loc, printre orase medievale si podgorii, vei gasi ramasite ale trecutului zonei, ale locuitorilor ce acum mii de ani traiau aici. Poti vizita din loc in loc dolmeni, monumente funerare vechi de mii de ani. Cel mai cunoscut din jurul orasului Laguardia este El Sotillo, descoperit in 1955.

Dolmenii sunt marcati pe drum cu semnul caracteristic de 3 pietre, doua in picioare si una capac deasupra, si pot fi vizitati gratuit, fiind amenajate mici parcari.

Din La Rioja am continuat plimbarea noastra prin Tara Bascilor.