>  Destinatii   >  America de Nord   >  Peninsula Yucatan, Mexic si o saptamana cu copiii printre ruine, plaje si cenote

Din Costa Rica am zburat, in sub doua ore, in Cancun, de unde ne-am inceput explorarile prin Mexic si a sa peninsula Yucatan, timp de o saptamana

La plaja cu apa turcoaz in Playa del Carmen

Sutele de kilometri de coasta intre Cancun si Tulum sunt presarate de resorturi si hoteluri. In Cancun cu precadere all-inclusive-uri masive, cu sute de camere, in Tulum adresate mai mult unei clientele hipster sau party, iar la mijloc, in zona Playa del Carmen am gasit multe hoteluri potrivite unei familii cu copii in cautare de liniste, aerisite, cu casute pe plaja.

Plaja in zona Playa del Carmen este cu nisip alb, intrare lejera in apa turcoaz si multe oportunitati de poze colorate.

Recomandare de hotel pentru familii cu copii in zona Playa del Carmen: Andaz Mayakoba

Noi am ales Andaz Mayakoba, un hotel cu casute albe, minimaliste, impartite intre zona unei lagune-rezervatie naturala si plaja, cu o frumoasa piscina in forma de crocodil chiar langa nisip. Aerul este de relax total, si copiii sunt omni prezenti, si ne-a placut la nebunie ca din camera noastra in doi pasi eram fie in apa marii, fie la piscina.

Tulum si ruinele mayase de deasupra valurilor

Primul contact cu civilizatia Maya l-am avut in Tulum, vizitind ruinele de aici. Nu foarte importante in istoria mayasilor, ele atrag prin pozitionarea pe un mal inalt, chiar deasupra valurilor turcoaz, rasarind impunatoare dintre vegetatia abundenta, pazite de iguane.

Ema a fost absolut fascinata de toate detaliile cu Frida Kahlo, de practic peste tot prin Mexic.

Chichen Itza, cel mai important obiectiv turistic din Mexic

O prima vizita in peninsula Yucatan nu se putea sa nu includa celebrul sit arheologix mayas Chichen Itza, una din cele 7 minuni noi ale lumii (dintre care am vazut Colosseumul din Roma, Machu Picchu, si Petra pana acum, dar cat de curand speram si la restul ramase).

Piramida centrala a complexului este spectaculoasa, dar si restul ruinelor, cu sute de coloane, cu bazoreliefuri reprezentind mayasi, cu terenul de jocuri si tribune, totul este senzational.

Noi am ales sa ne cazam la 2 pasi de intrare in sit, asa ca am cumparat bilete putin dupa ora de deschidere, 8, si am prins iarba verde din piata centrala a complexului monumental libera de turisti. Dupa 11 insa incep sa soseasca zeci de autobuze din zona de coasta, si situatia se aglomereaza chiar si acum pe pandemie, cand inteleg ca lucreaza la capacitate redusa a numarului de turisti primiti zilnic.

Recomandare de hotel in zona Chichen Itza: Hacienda Chichen

O superba cladire coloniala, cu arcade si coloane, te intampina la intrarea in parcul plin de palmieri ce adaposteste casutele galbene, decorate in stil colorat mexican, in care te cazezi la Hacienda Chichen.

Ne-a placut tare mult la Hacienda Chichen. Copiii s-au bucurat de piscina practic in mijlocul junglei, iar serile pe terasa cladirii principale, unde este restaurantul, erau perfecte pentru a ne relaxa dupa o zi plina de vizite.

Nu poti sa mergi in Mexic in peninsula Yucatan sau pe Riviera Maya fara sa inoti intr-o cenota

Am fi vrut sa le vedem pe toate (desi ne-ar fi trebuit ceva timp avind in vedere ca sunt cateva sute in total), atat de mult ne-au placut cele doua pe care am avut timp sa le vedem si sa le testam apele.

Cenota Suytun

Poate cea mai fotogenica cenota este Suytun, o cenota acoperita, cu doar o mica spartura in tavanul pesterii, plin de stalactite. Ca sa ajungi la acest fantastic lac subteran vei cobora o scara de piatra. In mijlocul apei este construita o platforma rotunda, dar in functie de nivelul apei (influentat de abundenta ploilor) platforma poate fi sub apa, insa vizibila perfect intre nuantele de turcoaz, cu pestisori negri, ale cenotei Suytun. Cenota Suytun este foarte aproape de Valladolid.

Cenota Ik kil

In imediata apropiere a ruinelor Chichen Itza se afla si o sumedenie de cenote. Noi am ales sa vizitam cenota Ik Kil, o pestera cu tavanul spart, cu un lac adanc se peste 50m, si “ornat” de liane. O experienta perfecta de inot in ape mai calde decat la Suytun. Atentie: Ik kil, dat fiind apropierea de Chichen Itza, este inclusa in multe tururi organizate de pe coasta, si poate deveni foarte aglomerata. Noi am fost insa dimineata, si am fost aproape singuri timp de o ora, cat ne-am balacit.

Coloratele orase coloniale din Yucatan

Peninsula Yucatan este presarata de orase coloniale, colorate, superbe vizual, si noi am ales sa vizitam doua. Tare ne-am mai intoarce pentru a vedea si pe Merida, la care nu am mai avut de data aceasta timp sa ajungem.

Pastelatul Valladolid, un stop de neratat in aceasta parte din Mexic

In Valladolid am oprit la pranz, am manxat preparate traditionale mexicane si ne-am plimbat de-a lungul stratutelor sale, strajuite de case in tonuri pastelate, prin parcul central si pe langa impunatoarea sa catedrala.

Magicul Izamal, orasul galben din peninsula Yucatan

Daca in Valladolid am oprit mai scurt, in Izamal am stat mai mult, si orasul doar cu case galbene ni s-a parut un loc magic. Piata centrala a orasului are vedere catre manastirea Convento de San Antonio de Padua, construita in anul 1549, care te va fermeca prin galbenul sau stralucitor si geometria zidurilor ce adapostesc una din cele mai mari curti de aceasta natura din lume, depasita ca suprafata doar de curtea Vaticanului.

Dupa ce termini de pozat si admirat casele galbene si strazile galbene ce inconjoara manastirea, e timpul sa sari intr-o caleasca. Pentru ca da, sub zidurile manastirii, ce a fost ridicata de spanioli pe baza unei vechi piramide mayase (au fost 5 in total in Izamal in vremurile trecute, iar ruinele lor se pot vizita in prezent de catre turisit) te vor astepta cai cu palariute colorate, sa te plimbe in calesti la fel de inflorate prin oras.

Ultimul popas al zilei in Izamal e musai de facut la Kinich Kak Moo, impozanta piramida mayasa ramasa aproape integral chiar in mijlocul orasului, una din cele mai mari astfel de piramide din lume. Daca la Chichen Itza nu e voie sa te urci pe ea, aici, cu putina atentie, vei reusi rapid sa ajungi in varf (desi ultimul etaj de trepte este foarte deteriorat, deci incaltari corespunzatoare ar fi necesare). De sus vei putea admira strazile galbene ale orasului, dar si, de jur imprejur, jungla fara sfarsit.

Viziteaza o plantatie de agave si o fabrica de tequila

La mica plantatie de agave la care am oprit pret doar de cateva poze, ne-am amintit cu drag de o alta plantatie similara, insa cu un alt scop: plantatia de aloe din Aruba.

Este sigur in peninsula Yucatan din Mexic pe cont propriu si cu masina inchiriata?

Noi am stat 6 zile prin Mexic de data aceasta, in peninsula Yucatan, iar data trecuta, acum multi ani, am vizitat zonele Mexico City si Puerto Vallarta. Desi nici atunci, nici acum, nu am avut vreun eveniment neplacut, pot spune ca Mexic ramane una din tarile ce mi-au lasat impresia de periculoase. Sunt multe zone, in mai toate orasele, nerecomandate turistilor, si daca vei cauta in stiri, vei afla ca des se intampla crime violente pe strazile yucatanului. Cu toate ca aceasta regiune ramane una din cele mai sigure zone din Mexic (comparativ cu celelalte). Drumurile intre localitati, dar si trecerea intre diferitele state mexicane, sunt marcate de filtre de armata, iar daca, atunci cand conduceam pe cont propriu in Egipt, am trait mereu cu impresia ca soldatii de la checkpoint-urile de acolo sunt mai mult adormiti si plictisiti, mexicanii, inarmati pana in dinti, erau extrem de vigilenti la ce masini le trec pragul filtrului.

Cat despre inchiriatul si condusul unei masini in Mexic, in peninsula Yucatan acest lucru nu pune probleme mari. La obiectivele turistice sunt parcari pazite, in orase de asemenea poti gasi astfel de parking-uri, drumurile sunt in stare buna, si nu foarte aglomerate, iar la biroul de rental a fost acceptat permisul romanesc.

In rest, un minim de atentie si de urmat reguli de siguranta personala, categoric nu strica in Mexic, cu ar fi: nu merge singur pe strada noaptea in afara zonelor hoteliere pazite, nu purta bijuterii scumpe si ostentative, nu accepta bauturi de la necunoscuti, nu bea apa de la chiuveta si spala bine fructele si legumele.