>  Destinatii   >  Kosovo: intre munti, moschei, maini uriase ale lui Clinton si “cea mai urata cladire din lume”

A treia oara iar fu cu noroc, si am reusit in sfarsit, dupa ani de incercari anulate din diferite motive, sa ajungem pentru un weekend calduros de aprilie in cea mai tanara tara din Europa: Kosovo.

Primul popas: in muntii din Kosovo

De la aeroport am inchiriat rapid o masina Sandero (poate noi nu ii recunoastem ca tara, dar ei ne recunosc Daciile drept masini, e plin Kosovo de ele), si 1h mai incolo eram la peste 1200m altitudine, in muntii din Parcul National Sharr, langa cel mai mare resort de ski din mica tara balcanica.

Dimineata ne-a intampinat insorita, asa ca am urcat cu masina ultimii kilometri de drum rutier, pana unde iarna incep partiile de ski, si de acolo am luat-o agale la pas, intr-o drumetie de peste 7km printre brebenei, toporasi si ghiocei, pe carari inca pe alocuri acoperite de zapada.

Iarna Brezovica Ski Center isi asteapta schiorii cu 16km de partii, deservite de cateva telescaune si un teleski, intr-un peisaj comparabil cu cele din Alpii francezi sau elvetieni. Ne-am cazat la un hotel foarte fain, nou si dragut, chiar in Brezovica – Brezovica Hotel&Spa.

>> Vezi oferte de preturi la Brezovica Hotel & Spa | Cauta alte cazari in Brezovica

Urmatorul stop a fost tot in parcul national Sharr, la Prevale, unde o pajiste enorma, inverzita, te imbie la plimbari si relaxare, cu peisajul varfurilor stancoase, de peste 2500m, inca inzapezite in zare.

Prizren, capitala turismului kosovar

La 1h departare, si tot inconjurata de munti, se gaseste micul si frumosul Prizren, capitala neoficiala a turismului prin Kosovo.

Intai si intai am decis sa vedem panorama orasului de sus. Urci un pic pana la Cetatea Prizren, dar efortul merita cu prisosinta, pentru ca de sus panorama este superba: moscheile cu minaretele lor, cu muntii inalti in fundal, si de jur imprejur orasul si casele sale.

>> Cauta cazari in Prizren

Apoi am coborat in centru, am vizitat Moscheea Sinan Pasha, cu interiorul pictat, si am traversat podul otoman de piatra, care ne-a adus aminte de plimbarile prin Mostar, Bosnia, de acum cativa ani.

Dupa atata mers intr-o zi, era cazul de o pauza, si am poposit la probabil cel mai bun restaurant traditional din oras, Hani i Vjeter.

Faleza pe ambele parti ale raului ce strabate Prizren e frumos amenajata, pietonala, si a fost o placere la apus sa o luam la pas.

La final de plimbare in Prizren am poposit si la Monumentul NATO si piata din jurul sau, un pic mai inspre partea noua a orasului,

Intalniri salbatice in Kosovo: In vizita la Sanctuarul de ursi Pristina

Din munti am poposit apoi in dealurile din jurul capitalei, la Sanctuarul de ursi Pristina.

Pana in 2010 posesia privata de ursi in Kosovo nu era in ilegalitate, si in tara existau 13 restaurante cu ursi, tinuti in custi mici si insalubre. Dupa adoptarea legii impotriva, 20 de ursi si-au gasit casa la Sanctuarul de ursi de langa Pristina, unde se bucura de viata linistita, fiind stapani, cate 1-2-3 impreuna, pe domenii intinse pe dealurile de langa capitala.

Traseul printre tarcurile ursilor este lung de cativa kilometri, urcati si coborati peste dealuri, iar ursii sunt senzational de simpatici. Era cald cand am ajuns noi, si ei se jucau prin micile piscine cu care este dotat fiecare tarc, sau stateau tolaniti pe iarba, bucurindu-se de razele soarelui. Sunt cei mai bine ingrijiti si frumosi ursi pe care i-am vazut, cu o blana deasa si aproape aurie, grasuni si cu priviri jucause.

Pristina – capitala de tara

Ultima noapte am dormit-o in Pristina, capitala Kosovo. Nu este un oras foarte ofertant din punct de vedere turistic, dar are cateva repere interesante pe care am tinut sa le vedem. Daca am fi avut inca o zi la dispozitie, extra, am fi poposit poate doar de pranz in Pristina, si am fi continuat inspre Paje, dar asa dupa amiaza urbana petrecuta in Kosovo a fost de fapt extrem de placuta.

>> Noi am stat in Pristina la Swiss Diamond | Cauta oferte de cazare in Pristina

Am inceput plimbarea salutind-ul pe Bill Clinton, statuia (cu maini nefiresti de mari) caruia se gaseste pe bulevardul care ii poarta numele, sub un poster care il infatiseaza, langa un magazin dedicat lui Hillary Clinton. E clar ca este tare indragit de Kosovo, nu?

Daca mergi in continuare pe Bulevardul Bill Clinton te vei intersecta, rapid, cu strada George Bush. La capatul care vei gasi alte doua simboluri ale orasului Prishtina. Intai am vizitat Catedrala Maica Tereza, o catedrala luminoasa cu vitralii colorate, cu o energie buna, care ne-a adus aminte de locurile inchinate Maicii Tereza din Skopje. Cu 1.5 euro poti urca, cu liftul chiar, in turnul care este terminat al constructiei (cel de-al doilea este inca in lucru), si de acolo ai o perspectiva grozava cu intreg orasul, dar si cu muntii de jur imprejur.

Vizavi troneaza ceea ce multi numesc „cea mai urata cladire din lume„. Trebuie sa recunosc, arhitectura brutalista a Bibliotecii nationale din Kosovo este un pic… ciudata, dar eu am fost fascinata de aceasta cladire de la prima poza zarita, asa ca am admirat-o pe indelete de data aceasta, fata in fata cu ea.

Am continuat apoi plimbarea pe Bulevardul pietonal Maica Tereza, pe langa multele sale cafenele si restaurante, si am facut un popas langa, la semnul Newborn, montat aici in momentul declararii independetei cele mai tinere tari din Europa.

La final am ajuns in partea veche a orasului Pristina, si am admirat complexul de moschei ce contin The Great Mosque, Moschee Jashar Pasha si Moscheea Sultan Murat.

La capitolul mancare, ea e delicioasa peste tot in Pristina, ca in intreg Kosovo. Am 3 recomandari pentru voi:
– pentru cocktailuri delicioase si vin bun: Lulu’s Coffee and Wine, un bar ca o mica oaza intre blocuri, retras un pic de la bulevardul pietonal principal
– pentru o cina traditionala, intr-un decor foarte detaliat: Liburnia Restaurant
– pentru cafea buna si ambianta: Soma Book Station

Cam acestea au fost doua zile full prin Kosovo, singura tara din Balcani in care nu ajunsesem pana acum.

Cateva informatii practice despre o vizita in Kosovo

Poti intra in Kosovo dinspre Albania, Macedonia, Muntenegru sau Serbia. In Albania exista zbor direct din Bucuresti in Tirana, care e la aproximativ 3 ore cu masina inchiriata (poti trece cu rental, dar iti trebuie o procura speciala) de Pristina. Este bine de stiut ca Serbia nu recunoaste intrarile in Kosovo din orice alta tara vecina, si le considera ilegale. Daca vrei sa continui apoi din Kosovo in Serbia nu vei putea, daca ai intrat prin alte granite, necontrolate de sarbi.

Noi am ales sa zburam, se poate usor si cu conexiuni bune fie via Istanbul, fie via Viena.

Romania nu recunoaste Kosovo ca si tara independenta (si nici Serbia, bineinteles), dar avem acord de intrare cu buletinul. Poti si cu pasaportul, si noua nu ne-a fost stampilat nici la intrare, nici la iesire.

Moneda in Kosovo este EURO, este una din cele 2 tari balcanice care a adoptat EURO ca si moneda oficiala, iar preturile sunt extrem de mici, aproape ca in primele zile te vei mira constant de ce putin platesti oriunde.

Tara este cat se poate de safe, cu cateva tensiuni in anumite puncte, mai ales in ceea ce priveste granita cu Serbia. Trupele KFOR de la NATO sunt insa prezente in permanenta pentru a asigura pacea zonei.