>  Destinatii   >  O zi in Guernsey

Stiati ca intre UK si Franta, pe Canalul Manecii, gasesti un grup de insule impartite intre doua tarisoare, care desi sub Coroana Britanica, nu fac parte din UK, si se guverneaza pe cont propriu: Bailiwick of Jersey si  Bailiwick of Guernsey. Despre aceasta din urma cel mai probabil ati auzit din filmul de succes The Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society, ce ilustreaza un moment trist din istoria locului, si anume ocupatia germana de cativa ani din timpul Celui de-al Doilea Razboi Mondial.

Cum ajungi pe insula Guernsey?

Noi am ajuns cu rata zburatoare de 7:40 dimineata de pe Jersey, adica avionul care de doua sau chiar trei ori pe zi leaga cele doua tarisoare vecine cu un zbor, la altitudine mica si foarte scenic, de fix 9 minute. Dar usor ajungi si direct din Romania, cel mai des cu o combinatie de lowcosturi cu escala intr-unul din aeroporturile din Londra.

Ce traseu de o zi am avut pe Guernsey?

Cu doar o zi la dispozitie, a trebuit sa ne impartim foarte bine timpul avut. Cum am coborat din avion am inchiriat o masina, pentru a ne putea deplasa usor pe insula si a fi cat mai flexibili in itinerariul nostru. Cum zborul a fost foarte matinal, intai si intai am oprit la un mic dejun chiar in portul capitalei Saint Peter Port, la cafeneaua Coco.

Dupa 2-3 cafele delicioase, ne-am avantat sa exploram insula, pe stradutele foarte inguste ale ei. Pentru ca inca nu se facuse ora 10, cand se deschid muzeele pe Guernsey, am ales intai sa vedem o mica bijuterie arhitecturala: Little Chapel, despre care se spune ca este cea mai mica biserica in functiune din lume, si care parca e scoasa dintr-un joc de papusi foarte colorat, fiind ca o miniatura acoperita de mii de bucatele de ceramica, primite din lumea intreaga.

Am spus ca multa lume a auzit de Guernsey dintr-un film despre Al Doilea Razboi Mondial, si adevarul este ca aceasta perioada trista din istoria omenirii, si anii de ocupatie germana asupra insulei, au lasat amintiri de nesters aici. Iar pentru a afla mai multe, de neratat sunt doua muzee extrem de interesante. Primul la care am oprit noi este Spitalul german subteran, unde te poti plimba printr-un labirint de tunele si bunkere sapate de nemti in subteranul insulei, o retea de zeci de kilometri, intortocheata, cu tunele inca in lucru si plan in momentul capitularii.

Al doilea loc unde poti invata despre ce a insemna ocupatia germana in Insulele Canalului este Muzeul Ocupatiei Germane, o colectie complexa de orice din timpul acestor ani, dar si o reconstructie a unei strazi de oras pe Guernsey in timpul ocupatiei nemtesti.

Ploaia s-a oprit, asa ca am plecat spre… plaja

Cum ploaia s-a oprit intr-un final, am decis sa exploram un pic si din coasta insulei. Am oprit intai pe plaja L’Eree, unde gasesti constructii neolitice (Le Creux es Faies) alaturi de bunkare de aparare nemteste si de platforme de tunuri din anii 1800-1900.

Urmatoarea plaja scenica e una populara printre surferi: Vazon Bay, una din cele mai largi plaje de pe insula.

A venit ora pranzului, si am ales, dupa nume, un restaurant cu vedere la ocean: Puffin&Oyster, si nu am ales rau, mancarea a fost excelenta!

Inapoi in capitala insulei Guernsey

Dupa pranz, cum la ora 17 urma sa revenim la aeroport, pentru intoarcerea in Jersey, am purces inapoi spre capitala, intai pe urmele lui Victor Hugo, cel care s-a mutat in Guernsey si care aici si-a scris capodoperele literare precum Les Miserables. Ne-am plimbat prin superba gradina a casei pe care scriitorul francez a proiectat-o chiar el aici pe micuta insula Guernsey, si apoi l-am salutat la banca sa preferata din fata catedralei din Saint Peter Port.

Ultimul obiectiv turistic in care am ajuns pe Guernsey a fost impozantul Castel Cornet, cel care de secole apara capitala, unde sunt amenajate si cateva mici muzee cu tematica militara sau istorica.

La final, pe cand ne reintorceam in Jersey cu zborul cel de 9 minute pe deasupra insulei vecine, tot parte din tarisoara Guernsey, Sark, ne-a parut rau ca nu am avut timp mai mult la dispozitie. Ba am fi vizitat si un pic mai indepartata Alderney, de mai aveam cateva zile in Guernsey!