Ei bine, cum articolele mele despre cum este sa conduci pe cont propriu in… (Egipt, Namibia, Sri Lanka) sunt foarte populare, am decis sa detaliez putin despre cum este condusul in Laponia pe timp de iarna, pentru ca numai obisnuit nu este. Deja avem experienta de doua excursii pe timp de iarna in Laponia, cu masina inchiriata. Prima acum doi ani, in Kemi, iar cea de-a doua timp de o saptamana intre Laponia din Suedia si din Finlanda.
>> De fiecare data cand am vizitat Laponia am facut-o cu o combinatie destul de lunga si anevoioasa de zboruri cu escale, fie prin Suedia, fie prin Finlanda. Insa daca vrei sa ajungi in decembrie 2023, in mini vacanta de 1 decembrie, direct la Mos Craciun acasa in Rovaniemi, Family Travel Bubble organizeaza prin agentia Familia Hai Hui singurul charter direct din Bucuresti si Cluj inspre Cercul Polar – Citeste aici detalii despre vacanta de grup pentru familii la Mos Craciun cu zbor direct spre Rovaniemi in Laponia din Bucuresti si Cluj
Cum este sa conduci pe cont propriu in Laponia iarna?
Daca este sa spun pe scurt si sa caracterizez cum este sa conduci pe cont propriu in Laponia iarna, poate cel mai convenabil cuvant este „inzapezit”. Sau inghetat, mai bine. O saptamana cat am stat la sfarsit de ianuarie-inceput de februarie intre Suedia si Finlanda, prin Laponia, temperaturile au variat intre -24 si -14 grade Celsius. Acum doi ani in Kemi, la jumatate de martie, am avut intre -10 si -15 grade. La astfel de temperaturi, constante luni in sir, poti merge cu masina si pe rauri sau lacuri. Ba chiar si pe mare! Dar nu e cazul, insa. Si in Suedia si in Finlanda drumurile sunt in mare parte practicabile.
Practicabile sunt, dar sunt cateva lucruri despre care trebuie sa tii cont. In primul rand, masina cu care conduci. Presupun ca daca vii ca turist, vei inchiria masina. Asigura-te ca masina inchiriata de tine este dotata corespunzator. In Laponia, dotarea standard este cu cauciucuri „cu tinte” pentru iarna. Deci nu lanturi, ci cauciucuri dotate deja cu bumbi anti derapare.
In al doilea rand, conditiile pot varia dramatic, in functie de starea vremii. Una este o zi foarte geroasa, dar insorita, si alta este o zi cu furtuna de zapada. Stilul de condus si gradul de precautie trebuie adaptat corespunzator vremii.
In al treilea rand, e foarte important pe ce tip de drum o vei lua. Si in Finlanda si in Suedia vom intalni mai multe tipuri de drum: drumuri europene (ingrijite chiar si pe timp de furtuna de zapada, cel putin o banda va fi curatata mereu), drumuri nationale (marcate cu doua cifre – ingrijirea este constanta, dar mai rara, si proportionala cu gradul de trafic in zona respectiva), drumuri din 3 cifre (care sunt oarescum la noroc, ingrijite sau nu prea, dupa cum sunt localitati mai mari sau mai mici in zona), si drumuri locale, unele cu adevarat impracticabile iarna. Daca drumul indicat de navigatie trece si pe drumuri de rang mai jos, nu te baza doar pe harti, ci intreaba si un localnic, s-ar putea sistemele automate de indicare a drumului sa iti ofere surprize neplacute pe timp de iarna.
Nu strica nici sa iti faci plinul la benzina cand ai ocazia, dar si sa iei in calcul ca in zonele de parcuri nationale sau rezervatii naturale, acolo unde ele sunt brazdate de drumuri de masina, sunt sanse sa nu ai semnal audio.
Cum sunt granitele rutiere in Laponia?
Laponia este o regiune ce se intinde peste 3 tari: Suedia, Finlanda si Norvegia. Exceptind perioada covid, nu exista niciun control la granite. Am trecut intr-un roadtrip de vara din Suedia in Finlanda, si apoi din Finlanda in Norvegia, iar pe iarna am trecut Suedia-Finlanda-Suedia fara sa oprim la vreo vama. Bineinteles, imediat dupa trecere (de exemplu, intre Finlanda si Suedia granita este mereu pe raul Tornio, peste un pod), e bine sa incetinesti pentru a citi noile indicatii si reguli rutiere din tara in care tocmai ai intrat.
Mai ia in calcul si ca vei „pierde” o ora cand treci din Suedia in Finlanda, pe care o vei „recastiga” cand revii pe taramuri suedeze. Intre cele doua tari nordice e diferenta de fus orar.
Un alt aspect pe care e bine sa il iei in seama este ca in general, mai ales in ceea ce priveste Suedia si Finlanda si granita dintre ele, vei avea drum de-a lungul granitei in ambele tari. Dar nu de acelasi nivel. De exemplu, in lungul raului Tornio, deci de-a lungul granitei, in Finlanda vei avea drum european, pe cand in Suedia doar drum national. Aceasta diferenta poate fi importanta in zile cu vreme neprielnica.
Cam asa este sa conduci iarna in Laponia… Si la final, pot doar sa inchei cu o recomandare: viziteaza Laponia, e magica! Fie ca pe timp de vara, fie iarna, Laponia este o regiune cu totul aparte, plina de locuri si experiente minunate!
>> Citeste despre traseul nostru vara la frig, prin Suedia, Finlanda si Norvegia
>> Cum este intalnirea vara cu Mos Craciun?
>> Kemi, si o experienta interesanta cu icebreaker-ul pe marea inghetata
>> Traseu de o saptamana prin Laponia iarna, intre Suedia si Finlanda