Sus
  >  Destinatii   >  Africa   >  Cum este sa conduci pe cont propriu in Namibia

Inca de la prima idee sa pornim inspre Namibia, am fost absolut convinsi ca vom conduce pe cont propriu. Nici nu am fi savurat atat de mult desertul daca am fi fost in vreun grup, sau condusi de altcineva. Asa am oprit cand am vrut, unde am vrut, am facut poze pe indelete, am gonit cand ne grabeam, am mers incetisor cand vroiam sa admiram cine stie ce frumusete pe geam, a fost perfect si fix pe gustul nostru! Si, deoarece micul meu articol despre cum este sa conduci pe cont propriu in Egipt a avut mare succes, ba chiar a si convins pe altii sa incerce acea aventura, am decis sa scriu unul si despre cum este sa conduci pe cont propriu in Namibia, pentru ca desi este frumos, si nu mi s-a parut din cale afara de dificil, vine la pachet cu cateva „particularitati”.

Cum este tara Namibia si cum sunt drumurile ei?

Din start trebuie sa iti zic: Namibia este o tara pustie! Are o suprafata de 3-4 ori mai mare ca Romania, si o populatie de 10 ori mai mica, aproximativ. In mare parte este acoperita de un soi sau altul de desert or savana. Iar drumurile, dat fiind densitatea mica a populatiei, sunt, cele mai multe, din pietris si nisip. Vei gasi asfalt doar in jurul marilor orase, in numar limitat de kilometri.

Dupa cum rapid iti poti da seama, drumurile de pietris, prin pustiul infinit, sunt… pustii! Nu acelasi lucru se poate zice despre drumurile din jurul capitalei, unde traficul este mai alert, si unde poti avea chiar „norocul” sa fii luat de radar. Fie ele drumuri de pamant or de asfalt, indicatoare sunt peste tot, si te sfatuiesc sa ai grija la ele si sa iti adaptezi stilul de condus (daca zice ca sunt gropi, ori vale, ori curbe, redu preventiv viteza). In plus, respecta indicatiile de viteza pe drumurile de pietris, foarte usor poti derapa si scapa controlul volanului.

In ceea ce priveste calitatea drumurilor de pietris or pamant, in general este buna, dar poti avea si surpriza unor inundatii (daca ploua, chiar si cateva minute, apa se absoarbe greu), dar si intalni gropi sau vai facute de ploi trecute. Cele mai periculoase sunt insa pietrele, care pot cu usurinta sa iti provoace o pana de toata frumusetea, supranumita de localnici „botezul namibian”. Asa ca atunci cand pornesti pe cont propriu sa conduci prin Namibia, tine minte ca o pana de cauciuc are o probabilitate mare sa ti se intample, si fi pregatit pentru ea. Cel mai posibil e ca se va intampla la o temperatura mare, pe un drum pe care trece o masina o data la o ora, intr-un loc in care vei fi fara semnal. Cateva mici sfaturi despre cum sa te pregatesti de un drum prin Namibia iti voi da in continuare!

In rest, Namibia este o tara sigura. Nu am auzit de incidente pe drum, precum furturi si jafuri, si in afara de cateva zone „rau famate” din Windhoek, nu sunt probleme de securitate.

La ce sa ai grija cand inchiriezi o masina in Namibia, pentru a porni la drum pe cont propriu prin desert?

Masina e necesar sa fie 4×4, dupa cum am spus mai sus s-ar putea sa te gasesti de exemplu in fata unui drum de pietris, inundat intr-un punct. Si oricum, pe drumurile de nisip si pietris, 4×4 are o mult mai buna stabilitate!

Noi am inchiriat o Toyota Hillux. Nu este nici pe departe cea mai confortabila masina, si cea primita de noi ne-a umplut in portbagaj gentile de praf, dar este cea mai populara pe drumurile namibiene. Si iata cateva lucruri de care sa tii cont in momentul inchirierii masinii pentru un roadtrip pe cont propriu prin Namibia:

  • verifica sa ai doua roti de rezerva
  • intreaba pe cei de la rental care este presiunea pentru gravel si care este pentru asfalt pentru modelul care il primesti (pe gravel rotile trebuie sa fie mai dezumflate pentru a scadea riscul de pana)
  • verifica sa ai pompa si aparat de masurat presiunea in roti
  • intreaba unde sunt ustensilele pentru schimbat roata (la unele Toyota de exemplu sunt ascunse bine) si verifica sa fie tot ce iti trebuie
  • uite-te ca manualul masinii sa fie in torpedo
  • nu ar strica si sa verifici ca roata de rezerva, de multe ori pusa sub masina, este in regula si mecanismul de coborare al ei este functional (la noi era ruginit, de la stat degeaba in pandemie, si am avut noroc cu o familie de namibieni care ne-au ajutat sa coboram roata de rezerva, a carui mecanism era blocat)
  • cand opresti prin desert, dar si cand te plimbi, din orice motiv, ai grija totusi pe unde calci. Desertul Namib este cunoscut pentru serpii sai veninosi, dar si pentru scorpionii ce isi au casa aici.

Cateva sfaturi si pentru dupa ce ai pornit la drum

  • Respecta indicatiile rutiere si limita de viteza, dupa cum am spus si mai sus!
  • Calculeaza-ti necesarul de benzina. Intre localitati (si distantele pot fi mari) nu vor fi benzinarii prea multe, asa ca de fiecare data cand ai ocazia, fa plinul ochi!
  • Descarca de dinainte o harta offline, sa o ai de backup, si seteaza-ti destinatia cand ai net pe harta online. In desert, intre localitati, de cele mai multe ori nu este semnal la telefon.
  • Ia la tine apa in masina. Mai multa decat crezi ca o sa ai nevoie. Daca ai cumva ghinionul unei pene, va fi cald inspre foarte cald cat o rezolvi!
  • Daca ai facut cumva o pana, la prima benzinarie, care de cele mai multe ori este si atelier auto si magazin de cauciucuri, cumpara un inlocuitor.
  • Daca ai facut pana si schimbi roata, verifica presiunea in ea si ajusteaz-o conform tipului de drum pe care mergi. Desertul Namib nu este foarte bland cu cauciucurile!
  • Ai grija la animalele ce ar putea sa iti taie calea. Noua ne-au taiat calea struti, testoase si antilope, dar pe drum am trecut si pe langa semne de „atentie elefanti” ori „atentie porci mistreti”.
  • Este se pare un obicei namibian ca, daca vezi pe cineva oprit pe marginea drumului, sa incetinesti sa il intrebi daca totul este ok. Poate ca doar face poze, dar daca din intamplare are o problema, este foarte probabil ca urmatoarea masina sa treaca pe langa el peste o ora.

Si in final, cate pene am facut in Namibia in 10 zile de condus pe cont propriu?

Ei bine, doar una. In prima zi. Probabil nu era presiunea corespunzatoare in roata, desi le spusesem ca pornim direct pe pietris. Si noi nu am verificat, ne-am increzut in cei de la inchirieri ca au pregatit cum trebuie masina. Greseala de incepatori in ale Namibie, dar nici nu am mai avut apoi vreo problema! Am cumparat o noua roata de la primul popas care ne-a iesit in cale.

Drum bun, si bucura-te de el! Namibia e una din cele mai frumoase tari prin care ne-am plimbat cu masina in roadtrip si am condus pe cont propriu, si drumurile intre diferite locatii au fost experiente in sine!

Acest post poate contine linkuri afiliate. Textul si pozele pot fi preluate doar cu acordul travelista.ro.
Pentru discutii antrenante despre calatorii in familie, te asteptam si pe facebook, in Grupul calatoriilor in familie. Grupul Familiilor Calatoare