>  Calatorii cu copii   >  Romania cu copiii: Histria si Enisala, vizitind 2 cetati dobrogene,

Azi va povestesc despre regiunea sudica a Romaniei, Dobrogea cea insorita, in care poti vizita nenumarate cetati stravechi fantastice. Si doua dintre cele mai cunoscute sunt Enisala si Histria.

Enisala, cetatea ca o bijuterie in varf de deal in Dobrogea

Enisala este pe lista noastra de must visit de ceva vreme, si a trecut in top de vizitat de urgenta cand, cu ocazia unui safari neobisnuit prin Austria, ghida noastra austriaca ne-a povestit entuziasmata ce mult I-a placut la Enisala. Iar noi am plecat ochii usor rusinati, pentru ca desi nu e foarte departe de Bucuresti, nu ajunsesem inca. Problema a fost remediata weekendul acesta, cand fiind cazati la mare intre Mamaia si Navodari am vizitat in doua zile doua cetati dobrogene.

Cum ajungi la cetatea Enisala din Mamaia?

In prima zi, pe cat copiii isi dormeau in masina somnul de pranz, dupa plaja, am purces la drum inspre Enisala. Din Mamaia Nord faci aproximativ 1h pana la satul Enisala, in periferia caruia, pe un deal, se inalta, inca semete, ruinele vechii cetati ridicate de puterea imperiala bizantina si de cea comerciala genoveza la sfarsitul secolului al XIII-lea si la inceputul secolului al XIV-lea. Ulterior Enisala a fost inclusa in sistemul defensiv al Tarii Romanesti, iar mai apoi fiind transformata in garnizoana a Imperiului Otoman.

Abandonata de turci, Enisala a stat parasita pana de curand, cand a suferit un proces de renovare si reintegrare in circuitul turistic, fiind amenajat drum de acces auto pana la baza dealului, si pietonal pana in curte, cetatea redobandidu-si astfel un pic din importanta de odinioara

Am ajuns la apus aproape la Enisala, si ne-a placut sa exploram curtea cetatii, si sa dam ocol zidurilor. Insa, cel mai mult ne-a placut privelistea de sus, Enisala avind in fiecare directie cate un lac, Babadag pe deoparte si Razim pe cealalta, inspre mare.

Histria, cea mai veche asezare urbana din Romania

Incantati de experienta de la Enisala, a doua zi, dupa masa de pranz, am incarcat din nou copiii in masina, si am purces din nou la drum. In aceeasi directie initial, dar apoi drumul se bifurca un pic, catre Histria, cea mai veche asezare urbana din Romania. Cetatea Histria a fost descoperita in anul 1914, iar sapaturile realizate apoi au dat la iveala numeroase ruine din diferite perioade de dezvoltare a asezarii, cele mai vechi datind de la mijlocul secolului al VII-lea î.e.n.

Daca de la Enisala am admirat lacul Razim de sus din varful dealului, la Histria am ajuns chiar pe malul lui. Ne-a placut si plimbarea printre zidurile antice, pe sub arcade de caramida si pe langa vechi coloane ramase doar pe jumatate. Ne-a placut si muzeul organizat la intrarea in cetate, unde poti admira diferite obiecte descoperite printre ruine.

Unde mananci bine cu copiii cand vizitezi cetatile Enisala sau Histria?

Bonus la o vizita interesanta si incarcata de istorie: la marginea parcarii se gaseste o cherhana, Cherhanaua Histria, cu un amplu spatiu de joaca, o terasa umbroasa la care se serveste mult peste si alte preparate traditionale din zona si cu un turn de observatie, de unde poti admira de sus lacul Razim, si unde ne-am relaxat vreo ora la apus, pe iarba verde, cu copiii ocupati de leagane si trambuline.

M-am bucurat tare ca am ajuns la aceste 2 cetati (nu stiu de ce aveam impresia ca drumul pana la ele este mult mai lung, dar in realitate se ajunge foarte repede, mai ales daca esti cazat in Mamaia Nord sau Navodari – o ora pana la Enisala si jumatate de ora pana la poarta de intrare in Histria) si mi s-au parut doua obiective turistice foarte bine puse in valoare (la Enisala, jos in sat, mai puteai vizita si o gospodarie taraneasca traditionala, un fel de mini muzeu al satului, dar noi, din lipsa de timp, nu am mai oprit. Poate alta data, prilej de vizitare si a altor cetati dobrogene (Ibida sau Argamum de exemplu).