>  Calatorii cu copii   >  Mini roadtrip cu copiii printre dealurile din Toscana: De la Florenta pana la Livorno

Azi va prezint o mica idee de roadtrip scenic prin Toscana, cu copiii, de la Florenta pana la Livorno, trecind prin doua dintre cele mai frumoase orasele medievale din zona: Volterra si San Gimignano.

Dupa ce am vizitat o zi Florenta, si ne-am mai plimbat putin si a doua zi, am plecat intr-o plimbare cu masina pentru a descoperi un pic din frumusetea poate celei mai faimoase regiuni din Italia, Toscana. Ne-au fermecat verdele nesfarsit, chiparosii care punctau dealurile, orasele medievale cu turnurile lor, dar si tarmul stancos al marii.

In Toscana sunt zeci de orasele medievale care cu siguranta merita o vizita, dar noi aveam doar o zi la dispozitie, asa ca planul a cuprins doar 3 opriri: Volterra, invaluit in faima Twilight, San Gimignano, cu ale sale turnuri inalte, si sfarsind in Livorno, sa aruncam o privire la marea Mediterana. Si iata harta traseului de roadtrip prin Toscana mai jos:

Pranz cu copiii la un agriturismo intre dealurile verzi din Toscana

De la Florenta la Volterra drumul dureaza un pic mai mult de 1h, printre dealurile inverzite si acoperite de vite de vii ale Toscanei. In trecere, vezi si alte orasele medievale cocotate pe dealuri, si la un moment dat, cu putin inainte sa ajungem in Volterra, am oprit brusc masina pe marginea drumului, in parcarea unui restaurant cu terasa, cu vedere senzationala de jur imprejur la toate viile, pe care l-am zarit dupa o curba si am fost complet fermecati.

Restaurante de genul asta (cel la care am oprit se numeste Villa Felice), in zone agrare (agriturismo), se intalnesc des in Toscana, dupa cum am putut constata, si ofera preparate traditionale, de cele mai multe ori doar din produse proprii, practic mananci cat se poate de ecologic (si gustos) in cele mai frumoase cadre verzi posibile.

Volterra, Volturi – istorie veche si vampiri un pic mai noi – un stop frumos in roadtrip-ul nostru cu copiii prin Toscana

De orasul Volterra auzisem prima oara in New Moon, al doilea volum din Twilight. Este locul ales de Volturi, clanul puternicilor vampiri, pentru resedinta permanenta. Si aproape ti-i imaginezi printre cladirile medievale perfect pastrate si stradutele pietruite, stramte si in panta. Iar cand, cautind destinatii in Toscana, am gasit recomandata in nenumarate locuri o vizita in Volterra, si de data aceasta fara a fi evidentiata legatura cu vampirii, ci doar frumusetea orasului, am stiut ca trebuie sa includ micuta localitate in turul nostru.

Am oprit in centrul vechi al orasului, am traversat piata centrala (cea in care Bella alerga sa il salveze pe Edward), si am batut la pas stradutele medievale in toate directiile. Ne-am oprit la magazinele de suveniruri si am cumparat oua de Paste si alabastru, specifice locului, dar si trufe negre, deasemenea o delicatesa foarte populara in Toscana.

L-am pus si pe Lucas in tema cu povestea vampirilor din Volterra, si ne-am distrat tot drumul pana in parcul orasului tipind de fiecare data cand ni se parea ca intrezarim o pereche de colti fiorosi. Parcul este o oaza de verdeata, si ofera privelisti de sus asupra orasului.

Am gasit un loc de joaca, si ne-am antrenat precum vampirii pe instalatiile de acolo. La marginea parcului este o zona arheologica, etrusca, si, ceva mai neobisnuit, o cisterna romana, sub pamant la 10-15 metri, in care cobori pe o scara foarte ingusta in spirala (si eu eram cu Ema in marsupiu), si unde este necesar sa iti pui casca de protectie.

A fost o experienta inedita, savurata de intreaga familie: Emei i-au placut reflexia apei in subteran si jocul de lumini si umbre pe peretii vechii cisterne, iar pe Lucas l-a amuzat tot, de la purtatul castii galbene pana la coboratul pe scara cea periculoasa, in timp ce noi adultii ne-am amintit de alte 2 cisterne vizitate (cea din Istanbul, mult mai mare si facuta faimoasa de cartile lui Dan Brown, si cea din vechea cetate portugheza El Jadida, din Maroc).

San Gimignano si turnurile sale

La 20 de minute de Volterra este alt oras medieval ce merita cu prisosinta inclus intr-un tur al Toscanei: San Gimignano, orasul turnurilor frumoase.

Am avut un pic de dificultati cu gasitul unui loc de parcare (in jurul zidurilor cetatii sunt organizate cateva parcari publice, dar primele erau complet ocupate, asa ca ne-am invartit putin pana am descoperit una cu locuri libere) si ne-am speriat cum ar fi situatia aici vara, daca in aprilie era atat de aglomerat. Dar o data intrati in orasel, am fost pe loc cuceriti de atmosfera sa. Aceleasi stradute pietruite si stramte din Volterra, dar de data aceasta din loc in loc umbrite de turnuri gigantice.

In trecut, bogatasii locului se faleau cu bogatiile lor construind turnuri. Au fost in total peste 70 in micutul orasel San Gimignano, dar acum sunt pastrate in stare foarte buna doar aproximativ 14, dintre care poti vizita cred ca doar unul.

In afara de turnuri, si orasel in sine, o alta atractie in San Gimignano este inghetata. In piata centrala, doua gelaterii isi disputa titlul de cea mai buna inghetata din lume, cu pancarte si premii insirate pentru a isi demonstra suprematia. Doar una are coada, cea care a reusit sa il atraga pe Obama cu specialitatile sale inghetate, atunci cand Presedintele Americii a fost aici in vizita. Noi le-am testat pe amandoua, si ambele inghetate au fost delicioase.

Viale Italia, coasta frumoasa a Toscanei

Din centrul Toscanei pana la mare nu iti ia mai mult de 1h. DUpa amiaza am incheiat-o in zona Livorno, al doilea oras ca marime din Toscana, la plimbare pe malul marii. Inainte de a vizita orasul in sine, am mers cam 15km in sus, pe Viale Italia, un drum tare pitoresc pe malul marii, pe langa stanci si castele, si am facut o mica plimbare pana la o plaja stancoasa de sub un pod.

Livorno, sfarsit la malul marii de roadtrip cu copiii prin Toscana

Apoi am continuat plimbarea in oras, pe faleza principala din Livorno (care ne-a amintit de lungomare din Bari), unde am petrecut ultima ora insorita din zi, urmarind cu privirea valurile si pescarusii.

Am ramas cu Toscana in inima, si in viitor vom reveni cu siguranta. Au ramas atatea orasele medievale de cercetat, cunoscute si maricele precum Lucca sau Sienna, sau mici si ascunse de ochii curiosi dupa chiparosi gigantici, dar si drumuri intortocheate printre vii si dealuri verzi de explorat, asa ca de abia astept sa planific din nou o excursie aici (poate si fara copii, pentru a degusta mai bine vinurile care sunt alt motiv de faima pentru regiune, si de data aceasta cu siguranta cu cazare la o vila/ferma/pensiune din circuitul agriturismo, sa stam in marea de verde care este Toscana rurala).