La intoarcerea din Egipt, dupa un roadtrip de 8 zile pe Valea Nilului, am primit o sumedenie de intrebari despre cum este condusul de unul singur in aceasta tara cu ruine fascinante, asa ca am decis sa detaliez un pic, pentru a nu ramane nimeni cu impresii gresite – nu este ceva extraordinar de greu, dar nu este nici pentru cineva fara experienta in condus. Intai si intai partile practice, si apoi cateva constatari si sfaturi personale, si raspunsul la chestiunea cea mai important: este sigur sa conduci in Egipt de unul singur?
Ai voie sa conduci in Egipt cu permis romanesc?
Nu a fost nicio problema sa inchiriem masina cu permisul romanesc, si de fiecare data cand ne-au fost cerute actele de catre politie, la diverse filtre, l-am prezentat si a fost acceptat. De altfel, asa spune si MAE, primele 3 luni in Egipt poti conduce cu permisul de acasa.
De unde inchiriezi masina in Egipt, si in ce conditii?
Noi am luat masina de pe rentalcars.com, iar in aeroport in Hurghada erau doua firme, internationale, disponibile: Avis/Budget si Sixt. Cum la prima dintre ele pretul era la jumatate, pe aceasta am ales-o. Nu au biroul in aeroport, deci nu poti ajunge si sa inchiriezi pe loc, ci trebuie sa faci rezervare in prealabil, si te vor astepta la iesirea din terminal cu masina.
Masina am inchiriat-o cu asigurare, dar nu exista varianta de acoperire totala, ci variant waiver, in care vei plati o suma maxima, indiferent de gravitatea accidentului sau problemei aparute. Noi chiar am avut o mica problema: la o denivelare pentru limitarea vitezei a cazut un mic scut de plastic ce protejeaza pe interior in fata, in dreptul rotii. Am platit o suma extrem de mica insa, in jur de 20 de euro.
O alta conditie de inchiriere a masinii noastre din Egipt a fost limita de kilometri. Am avut 150 de kilometri maxim pe zi, distanta pe care am depasit-o un pic, si ca urmare a trebuit sa platim cativa kilometri extra.
Cei de la care am inchiriat ne-au oferit un numar de telefon, la care au si raspuns promt cu sfaturi despre diferite segmente de drum.
Ai voie sa conduci pe oriunde in Egipt de unul singur?
Nu, desi fata de acum cativa ani, mult mai multe drumuri s-au deschis si turistilor straini, in continuare sunt drumuri pe care nu vei avea voie pe cont propriu. Dar mereu exista ruta alternativa. De fiecare data insa am intrebat la hotel de variantele posibile, si nu am avut nicio problema. De exemplu, (in momentul scrierii acestui articol), din Qena in Luxor, si din Luxor inspre Aswan, ai voie doar pe partea estica a Nilului, pe drumul agricol.
Ai voie sa conduci oricind in Egipt?
Da, in orase poti oricind, de altfel traficul nu inceteaza vreodata. Pe drumurile de legatura, cele prin desert insa, vei putea doar pe timp de zi, existind filtre la intrarea pe ele. La plecare am avut zbor de noapte, si am pornit din Makadi inspre Hurghada in jurul orei 2. Pentru ca este tot drum pustiu, prin desert, filtrul de checkpoint ne-a cerut sa vada biletele de avion, ca justificare. Era complet liber, singuri pe drum. In unele cazuri pe timp de noapte poti conduce si circula cu permis special, dar pentru noi nu a fost cazul.
Cat de des te opresc filtrele de armata si politie?
Filtre sunt dese, insa pe noi ne-au oprit foarte rar. Opreau mai curand microbuze plina de localnici, sau camioane supra incarcate. Si daca ne opreau, ne cereau doar actul masinii, se uitau fugitiv si ne lasau sa trecem. Doar o data ne-au cerut pasapoartele, cand am pornit spre Abu Simbel, dar atunci trageau de timp, pentru ca aveau ceva sa ne intrebe „neoficial”: daca avem pastile bune europene pentru dureri de cap, sa le dam si lor. La intoarcere, din Aswan si pana in zona Hurghada, la Makadi, nu ne-a oprit absolut nimeni.
Cum sunt drumurile prin Egipt?
Pe unde am mers noi, drumurile nu sunt exagerat de proaste sau pline de gropi. Drumul ce leaga Hurghada de Qena si Aswan de Abu Simbel sunt autostrazi in toata legea, perfect asfaltate, si foarte libere, cel putin acum. Din cand in cand vei depasi cate un camion extrem de plin, sau cate un microbuz semi-improvizat. Ba chiar au si marcaje in engleza! Prin sate, in zone neturistice, sunt multe drumuri de pamant insa.
Situatia se schimba cand treci prin sate, acolo toata lumea e pe sosea, cu magarusi, biciclete, motociclete tuktuks, carute, tractoare, camioane, microbuze si orice combinatie intre acestea. Traficul in zonele locuite e haotic, fiecare merge si opreste pe unde vrea. Prioritati de dreapta sau sa te asiguri cand intri de pe un drum secundar nu sunt obiceiuri egiptene. Inclusiv pietonii se misca haotic pe sosele, fara vreo grija. Principalul motiv pentru dezinteresul lor de a se asigura ca nu vine nimeni peste ei este prezenta damburilor anti-viteza. In orice sat sunt zeci, facute haotic si din materiale diferite, fiecare dupa inaltimea decisa de cel care l-a construit, unele marcate (de exemplu cu o creanga infipta in mijlocul drumului, nu va ganditi la indicatoare rutiere), altele lasate sa te surprinda.
In orase, spre deosebire de acum 12 ani, au aparut si cateva semafoare. Pe care unii le si respecta. Nu toti insa, asa ca nu te baza pe ele. Traficul poate varia in functie de densitatea zonei, iar unele zone sunt foarte pazite cu armata. Damburi anti viteza sunt si in zonele urbane in cantintate foarte mare. Din tot ce am vizitat, Aswan a fost cel mai haotic si aglomerat.
… si la final:
Esti in siguranta conducind pe cont propriu pe drumurile din Egipt?
Iar raspunsul este: depinde. Cu siguranta trebuie sa fii sofer increzator in propriile capacitati de a naviga un trafic haotic, si ideal sa ai experienta in alte zone cu specific aglomerat. Zonele rurale mi-au adus aminte de Cambodgia, cu deosebirea ca acolo erau gropi mai multe si mai mari si asfalt mai putin. Ca si parere personala, pana acum in Georgia mi s-a parut cel mai periculos din punct de vedere al traficului. Egiptenii sunt multi, haotici, nu cunosc regulile si de multe ori nu au implinit 18 ani cand ii vezi la volanul masinii, dar nici beti or agresivi in trafic nu sunt. Si cu siguranta nu se dau jos la un filtru al politiei sa inceapa sa se certe cu ei, cum vezi des in Georgia, sa continui cu acest exemplu.
Am vazut in 12 zile in Egipt zero accidente. In ultima luna doar, am vazut pe intoarcerea de la Poiana Brasov intr-un weekend acasa doua accidente grave. Am vazut in 3 zile in Albania 3 sau 4 accidente facute cu siguranta din prostia si neatentia conductatorilor auto implicati. Siguranta pe sosele este relativa, deci, si fiecare trebuie sa ia decizia de a conduce pe undeva analizind bine conditiile si propriile capacitati si limite de confort. Pentru noi si stilul nostru de a calatori, decizia de a inchiria masina in Egipt si de a conduce pe cont propriu a fost insa decizia corecta.
Citeste mai multe despre calatoria noastra in Egipt: roadtrip de 8 zile pe Valea Nilului | cateva zile in Hurghada cu copiii.