Travelista.ro Exit Reader Mode

Un weekend cu munti, SPA si case vechi in Sliven, Bulgaria

Bulgaria e mereu o idee buna de weekend pentru noi, si e mereu surprinzatoare! Mancarea buna nu ne mai surprinde, dar cumva fiecare bucatica noua de Bulgarie descoperita reuseste sa ne impresioneze prin frumusetea ei, chiar daca deja stim cat de deosebit vizual este relieful carstic sau muntos al vecinilor nostri. De data aceasta, intr-un weekend insorit de sfarsit de septembrie, am ales sa mergem in Sliven, un loc in care vroiam de fapt de multa vreme sa ajungem.

Ce ne-a atras la Sliven?

Orasul in sine este mic, si la prima vedere nu are nimic spectaculos neaparat. In prima vedere insa, pentru ca daca ridici ochii de pe strazile sale un pic cam provinciale si prafuite, vei remarca muntele stancos imens care domina orasul, si care formeaza Parcul National Sinite Kamani, adica in traducere PN Pietrele albastre.

In plus, Sliven are o importanta deosebita in istoria Bulgariei, fiind centrul Renasterii din tara noastra vecina, dar si locul de nastere al unuia dintre conducatorii revoltei ce a dus la Independenta Bulgariei, lucru reflectat in cele cateva muzee interesante din oras, despre care voi povesti imediat.

Din Bucuresti pana in Sliven faci in jur de 4 ore, iar drumul te va trece granita la Ruse, si te va conduce pe sub orasul agatat de stanci Veliko Tarnovo, cu multe locuri in care poti face cate un popas daca vrei sa iti dezmortesti picioarele din masina.

Sus, deasupra Sliven, pe stancile albastre din PN Sinite Kamani

In mod normal poti ajunge in trei moduri din oras sus pe munte: cu un telescaun direct in sus peste stanci, cu masina cam 20km ocolind muntele sau pe jos in cam 3 ore de drumetie abrupta. Insa in aceasta toamna telescaunul este in renovari, iar 3 ore de urcus copiii nu au dorit, asa ca am ales, vrind nevrind, varianta auto. Drumul este insa impecabil asfaltat, prin paduri, o placere. Este de altfel foarte popular printre motociclisti.

Intai am oprit la turnul de televiziune, in vecinatatea caruia sunt amenajate, pe stanci, cateva puncte de belvedere, si am admirat orasul Sliven de sus, un spectacol vizual. Apoi am continuat cu un traseu pana la Golyama Chatalka, doua stanci cu forme ciudate, unul din varfurile NP Blue Stones, la 1054m inaltime.

O ultima plimbare printre pietrele bleu (care noua ni s-au parut verzi) ale parcului national Sinite Kamani, am facut pe marginea si pe stacile din jurul lacului Karandila Lake.

Ce bucuroasa a fost Ema cand in varf de munte, dupa drumetii spectaculoase, am dat peste locul acesta de joaca fantastic, cu tiroliana si labirint colorat printre trasee suspendate, langa Karandila Bakery, care nu e doar brutarie cum ii zice numele, ci si o mica autoservire cu terasa, numai buna de o pauza de pranz.

Dupa munte merge un SPA, nu e asa?

Dupa o zi pe munte, ce incantare sa descoperim in hotelul nostru din Sliven un SPA atat de interesant. Piscina construita dupa modelul piscinelor romane, cu apa si aerul la aceeasi temperatura, de 41.5 grade, cu semi-intuneric si muzica in surdina inca nu mai incercase!

In plus, am avut de ales intre saune cu aburi, turcesti, rusesti, cu ierburi sau cu perete de sare, si ne-am balacit in „lac finlandez” rece sau jacuzzi cu burburuci si semineu. O pauza de relax la final de zi, binevenita.

Hotelul care are acest SPA superb se numeste National Palace (rezerva aici), si vi-l recomand cu drag daca ajungeti in Sliven. In plus, are si family rooms si un restaurant foarte bun.

La pas prin orasul Sliven

Sliven e un mic orasel provincial bulgaresc, dar strazile sale nu foarte ingrijite ascund cateva comori, cateva case impecabil pastrate si restaurate, de acum 200 de ani, acum transformate, cum este cazul in multe zone din tara vecina, in mici muzee de istorie, arta sau obiceiuri populare.

Primul stop prin vechiul Sliven l-am facut in fata hanului unde s-a nascut conducatorul revoltei care a dus la Independenta Bulgariei de Imperiul Otoman, revolta care o vreme a avut sediul in Romania, la Bucuresti si Ploiesti.

Daca insa ai timp de un singur muzeu in Sliven, ti-l recomand pe cel al obiceiurilor populare, gazduit in doua case adiacente, de acum 200, respectiv 100 de ani, case de negustori bogati din vremuri de demult, care ascund tot felul de pasaje secrete, bai ascunse, pivnite misterioase.

Nu trebuie ratat insa daca ai timp nici Muzeul Regional, pe cocheta strada centrala pietonala a orasului, care prezinta un adevarat tezaur de aur, dar si o gramada de statuete romane si trace, gasite in zona.

Intre munti si oras mai este un loc plin de istorie pe care il poti explora: ruinele, nu tocmai intr-o stare exceptionala insa, dar pozitia si privelistile merita pe deplin, ale unei impunatoare pe vremuri fortarete: Tuida, pe rand fort roman si cetate medievala. Noi am ajuns duminica dimineata aici, pentru o plimbare insorita printre ruine si la poale de munte, dar si pentru o interesanta lectie de tras cu arcul.

La final, inainte de a iesi din orasul Sliven spre casa, am oprit la Blue Rocks Winnery, unul dintre marii producatori de vinuri din zona, dar din pacate, fiind Ziua Independentei in Bulgaria, aveau magazinul de desfacere inchis.

Cam acestea au fost plimbarile noastre de un weekend in Sliven, dar vom mai reveni prin aceste parti centrale de Bulgaria, sunt tare ofertante in locuri faine de vizitat!