Travelista.ro Exit Reader Mode

Itinerariul unei prime zile perfecte in Roma cu copiii

Eu si Roma avem o intreaga istorie impreuna. O istorie de dragoste la prima vedere, o istorie de fascinatie si umblat fara scop zile in sir pe strazile ei pline de cladiri frumoase, o istorie de mancat zeci de inghetate si portii de paste, o istorie a unei prime calatorii aici care a contribuit la dragostea mea pentru calatorii si explorat locuri noi.

O scurta povestire de iubire cu Roma

Am ajuns prima oara in Roma la 15 ani, in prima mea excursie in afara tarii fara parinti. A fost magic! Inca tin minte tot: prima data cand am vazut Colosseum-ul, prima pizza mancata, aqua di robineto pe care o ceream la orice cafenea pentru ca atat ne permiteam sa bem si pe atunci nu erau atatea fantani cu apa potabila in toate intersectiile ca acum, inghetatele, zecile de scutere si motociclete pe orice strada, Fontana di Trevi ziua, aglomerata, si noaptea linistita, strazile Romei inca nu complet adormite la 2 noaptea, magazinele scumpe la care admiram vitrinele si cearceafurile pe care admiram genti contrafacute (nu aveam nici macar pentru ele bani).

Am mai revenit de multe ori in Roma, si singura, si mai apoi in doi, iar fascinatia a ramas. Si acum, in sfarsit, am adus si copiii! Nu degeaba a invatat Lucas la istorie despre Roma Antica tot anul, trebuia sa puna o fata numelui, nu? Si apoi, au vazut atatea ruine romane prin Romania, Europa sau Africa, era si cazul sa faca in sfarsit cunostinta cu Orasul Etern.

Am conceput un itinerariu de vizita a celor mai semnificative locuri din Roma intr-o zi de mers mult pe jos, pe care il impartasesc in continuare.

Primul stop – Colosseum – trebuie avuta grija cu achizitionarea biletelor

Stiam ca e bataie pe bilete la Colosseum, si nu vroiam sa il ratam cumva, asa ca am cumparat din vreme bilete. Am luat un skip-the-line de pe getyourguide (pe site-ul oficial nu mai erau, se pare), si a fost perfect. Ne-am intalnit cu cineva in fata Arcului lui Constantin, ne-a dat biletele, si in 5 minute eram in Colosseum, dupa un scurt control de securitate si aratat pasapoarte (trebuie sa ai o copie pe telefon la tine, nu este necesar sa ai chiar pasaportul in format fizic).

I-am dat de 2 ori roata, l-am admirat, ne-am minunat pe indelete de una din cele 7 minuni ale lumii. Cand multimile au devenit sufocante, am iesit.

Forumul roman – o plimbare de cateva ore prin istorie

Biletul luat cuprindea si intrarea in imensul parc istoric si arheologic care este Forumul roman. Mic sfat: pe intrarea chiar de vizavi de Colosseum, inspre Via Sacra, vor vrea sa intre cei mai multi turisti. Dar aceasta nu este singura intrare: 200m mai la stanga ai intrarea din dreptul Dealului Palatin (acolo unde lupoaica i-a gasit pe Remus si Romulus, intemeietorii Romei), sau mai poti intra fara coada pe la intrarea din dreptul Columnei lui Traian, de unde un pasaj subteran antic te va duce in zona principala a Formului Roman.

Ne-am plimbat ore in sir prin Forum. Ce au putut lasa romanii in urma aici este exceptional! Atatea arce, temple, mai recent basilici. Fascinant e prea putin zis!

Cand ne-am desprins intr-un final de Forumul roman si ruinele sale eram un pic obositi, si mai ales hamesiti, asa ca urmatoarele stopuri cu copiii prin Roma au fost gastronomice.

Ne doream un restaurant cochet, dar nu faimos, pe care sa il gasim intamplator si la care sa mancam paste proaspete si pizza delicioasa, si asa am gasit! La Lanterne se numeste, si am dat peste el pe o straduta linistita in drumul nostru dintre Colosseum si Fontana di Trevi, si a fost fix ce ne-am dorit, iar copiii au continuat ziua de mers prin Roma cu noi forte!

Nu se putea pauza gastronomica de realimentare fara o inghetata, nu e asa? Si cand am auzit ca exista o gelaterie cu 150 de arome, direct acolo ne-am dus. Della Palma ii zice, si ne-am luat fiecare cate o nebunie (eu de susan, Ema de macarons, si am gustat de la baieti lavanda).

O dorinta la Fontana di Trevi, de neratat prima data in Roma

Toata ziua au vorbit copiii despre ce dorinta sa isi puna, care e mecanismul corect si exact cum functioneaza fantana asta, cam cate dorinte pot deodata si mai ales de unde facem rost de monede. Asa ca intr-acolo ne-am dus, am razbit prin multime si am aruncat peste umar monedele ramase din Coreea de Sud si gasite intamplator prin geanta. Sper sa fie pe placul fantanii! Si mi-am amintit de o seara tarzie, acum aproape 30 de ani, petrecuta pe marginea fantanii, impartind cu o prietena o felie de pizza.

Si cum le spusesem deja copiilor ca dorinta mea de la 18 ani s-a indeplinit 10 zile mai tarziu, am decretat rapid ca dorintele nu se spun cu voce tare, mi-a fost frica sa aflu ce si-au dorit ca sa nu fiu tentata sa incerc sa indeplinesc eu. Las fantana sa isi faca treaba si magia!

Piazza di Spagna si Spanish Steps – urmatorul punct pe harta noastra a Romei

Era cald tare dupa amiaza cand am ajuns la celebrele scari spaniole, si aveam deja peste 20000 de pasi la activ, asa ca un cocktail mov de violete si un suc la o terasa panoramica deasupra scarilor au fost bine venite.

Am trecut apoi pe la Pantheon (si am aflat ca nu mai intri asa, cum vrei, ci cu bilet lua hat, din vreme) si prin Piazza Navona care din pacate era in renovare partiala si nu am putut-o admira la adevarata frumusete, si ne-am indreptat catre legendarul rau Tibru si a sa insula scenica, ocupata bineinteles de o biserica impunatoare: Isola Tiberina.

Ultimul stop a fost in parcul din jurul intersantului Templu rotund al lui Hercule, chiar pe malul raului, in dreptul hotelului nostru.

Seara in Roma cu copiii cu cina din Ghidul Michelin

Ghidul Michelin e prietenul meu bun in orice calatorie. Acum: in Roma nu e greu sa gasesti mancare buna, dar imi doream dupa o zi de mers incontinuu o experienta relaxanta, un restaurant cu atmosfera intima si mancare care sa ne uimeasca. Si asa ca am rezervat din ghid, nu dintre cele cu stele, ci dintre recomandarile Bib Gourmand, si la fix ni s-a potrivit alegerea: La Ciambella Bar a Vin con Cucina ne-a oferit o varietate de paste perfecte, aperitive inventive si o lista impresionanta de vinuri.

Daca te nimeresti in Roma de 2 iunie, ai o surpriza aparte: parada de Ziua Italiei

Mi-a scapat acest amanunt cand am rezervat zborul, si cand mi-am dat seama ca 2 iunie este Ziua Italiei, m-am panicat putin, de frica aglomeratiilor si restrictiilor de circulatie, generate de parada militara ce are loc in aceasta zi de dimineata prin tot centrul Romei. Dar nu a fost cazul, si de fapt a fost o surpriza foarte placuta. Noi am iesit chiar in langa hotelul nostru, spre finalul traseului de parada, langa Tetro di Marcello, si a fost destul de liber, si foarte interesant.

Unde ne-am cazat in Roma cu copiii?

A fost o provocare! Imi doream neaparat un hotel central, de la care sa mergem pe jos oriunde in centrul Romei. Imi mai doream sa nu saracim chiar de tot dupa alegerea cazarii. Copiii si-ar fi dorit si piscina, dar nu a fost sa fie in Roma. In schimb i-am cazat intr-un… muzeu! De arta moderna chiar, cu apartmente printre sali expozitionale, un proiect Alta Fendi, Rhinoceros, situat chiar pe malul Tibrului, intre Circo Maximus si Pantheon. Bonus: un rooftop exceptional, unde ne-am petrecut ambele seri la un pahar de vin rosu bun!

Cum am zburat inspre Roma?

Am zburat fix doar peste weekend (deh, parinti de scolari, ce sa facem), de vineri seara pana duminica seara, si am aterizat, cu wizz, in aeroportul Fiumicino, de unde am si decolat inapoi acasa.

Si daca tot vorbesc de Fiumicino, daca timpul iti permite, aloca-i cateva ore, din mai multe motive. In primul rand, Fiumicino este o zona plina de restaurante delicioase (2 stele Michelin in total, si inca 2 recomandarile Bib Gourmand in ghid).

In al doilea rand, zona de plaja, mai ales cea din Ostia, cu o faleza lunga de kilometri in sir, este superba, o adevarata riviera a Romei.

SI in al treilea rand, si de neignorat si acesta, intre Fiumicino si Ostia invecinata, ai parte de un regal arheologic si istoric, nenumaratele ruine ale Portului roman al Romei, construit de Traian. Nu rata nici necropola Portului, extrem de bine conservata, nici ruinele in sine ale portului, acum la 4km de malul marii, dar nici asezarea Ostia Antica (cu ruine la cateva minute de un superb castel medieval).